Flåmsbana

2 augustus 2020 - Flåm, Noorwegen

Op tijd opgestaan, ontbeten en vertrokken, want we moesten de pont in Kinsarvik halen. Die vertrok keurig op tijd en via Utne, waren we 1,5 uur later aan de overkant in Kvanndal. Vanaf daar was het nog 1,5 uur rijden naar Flåm. We hadden namelijk gelezen dat daar een van de leukste treinritten van de wereld vertrekt. Flåm zelf is een piepklein dorpje (400 permanente inwoners) en eigenlijk draait alles om de trein, de Flåmsbana. Daarnaast wordt er in de omgeving vooral veel gehiked en gebiked. Zo is het heel erg in trek om met de trein naar boven te gaan en dan naar beneden met de fiets. Wij deden het op de luie manier, naar boven én naar beneden met de trein.

De rit duurt een uur en het traject gaat van 2 meter naar 866 meter boven zeeniveau. En vooral het laatste stuk gaat heel steil, maar gek genoeg (en eigenlijk jammer) daar merk je bijna niets van 😳.

Onderweg maakt de trein een stop bij een prachtige waterval, de Kjosfossen. Tijdens die stop wordt er mooie muziek gespeeld en danst er een dame in een rode jurk  (of heer, in ieder geval een mens met een flinke pruik op) rondom een soort ruïne ...  Geen idee wat de gedachte daarachter is geweest, maar wel vermakelijk!

Het was destijds trouwens een hele toer om deze spoorweg aan te leggen, zeker als je weet dat het 1 maand duurde om 1 meter tunnel met de hand uit te bikken. En dat maar liefst 18 van de 20 tunnels op het traject op die manier zijn aangelegd ... 😥

Het traject werd aangelegd om mensen, goederen en post te vervoeren en het gebied rond de Sognefjord te verbinden met Bergen en Oslo. Vanuit Myrdal, de halte op de top vertrekken er treinen naar die steden. Dat Myrdal is overigens tegenwoordig alleen maar een halte. Ooit, en zeker ten tijde van de aanleg, woonden er 110 inwoners, nu helemaal niemand meer.

We hadden, eerlijk gezegd, gedacht dat het spectaculairder zou zijn .... Misschien een volgende keer toch maar naar beneden op de fiets 😉

Meer lezen? Zie Spoorlijn Myrdal - Flåm

1. Jose:
    2 augustus 2020
    De trein viel ons ook tegen, we dachten door het slechte weer, daarom heb ik ook nog de dansende Dame gemist, nog een tegenvaller. 🤔
  2. Truus Tol:
    3 augustus 2020
    In 19.06 was het nog wel een dorpje en het Trijntje roood .
    We vonden het toch wel bijzonder zo stijl en hoog.
    Nieuwsgierig wat jullie vandaag weer ontdekken .
  3. Machteld:
    3 augustus 2020
    Toch leuk om "gedaan" te hebben. En inderdaad, volgende keer maar met de fiets naar beneden. 😃
  4. Annemarie:
    3 augustus 2020
    als je het niet probeert weet je het niet toch