"De boer op"

1 augustus 2020 - Ullensvang herad, Noorwegen

Zoals al geschreven scheen de zon toen we uit Stavanger vertrokken. De bedoeling was om op weg naar onze volgende overnachtingsplek, tolwegen te vermijden. Niet vanwege de centen (we hadden ons thuis al geregistreerd voor automatische betaling) maar omdat ons dat in dit geval een mooiere route leek.

De navigatie wilde echter niet meewerken, dus na enig heen en weer gerij toch maar eerst een stuk tolweg om dan via via (vasteland, tunnel, eiland, veer, eiland, veer, vasteland) op de beoogde route te komen. Het zal duidelijk zijn: dat nam behoorlijk wat extra tijd in beslag. Maar de route (via Finnoy, Ombo, Suldal, Røldal, Odda) was adembenemend mooi, zeer de moeite waard. Trouwens erg handig die registratie van de auto vooraf, onderweg hoef je niets te betalen, ook niet voor de veren. Je kenteken wordt overal gescand en de rekening krijg je online toegestuurd

Tegen de avond kwamen we aan bij Tessa's Apple Farm, waar we in een omgebouwde schuur slapen, heel knus. En zitten we hier toch zomaar samen met ene DJ Skateboard / Skåtebard, die  kennelijk wereldberoemd is 🤔. Hij is hier om een muziekvideo op te nemen maar vanavond is hij gewoon aan het barbecueën & bieren met de hele crew. Zelf houden we het deze avond simpel: aangeklede omelet & brood. Na de afwas met een stel Duitsers nog gezellig wat zitten kletsen.

Volgende ochtend is het op de farm heel lang erg rustig, kennelijk is het voor de musici nog knap laat geworden. Na het ontbijt richting Odda gegaan, wat boodschappen gedaan en bij de plaatselijke VVV info verzameld. Langs de weg kom je regelmatig langs kraampjes met morellen, aardbeien, frambozen en appelsap, het lijkt hier wel de Betuwe. En onbemand natuurlijk die kraampjes, gewoon geld in het doosje doen, je koopwaar pakken en weer op weg. In Noorwegen kan dat gewoon.

Even later de stoute schoenen aangetrokken en de weg naar Buarbreen gletsjer genomen. De weg naar het beginpunt toe is een fijn kronkelweggetje langs een kolkende rivier van smeltwater. Vanaf de parkeerplaats is het in ca. 3,5 uur (heen weer) naar de gletsjer. Eens kijken hoe ver weg kunnen komen. Eerste stuk was redelijk goed te doen maar verder op weg, na een half uur klimmen, vond Hilke het welletjes en zocht een fijn plekje in de zon op. Paul ging door en bereikte zo'n 1,5 uur later het einde van het pad, na nog meer geklauter en zelfs een stuk via een klimtouw omdat het daar te steil ging. Maar de tocht leverde wel een mooi filmpje van de gletsjer op (zie bij video's).

We waren net op tijd terug want eenmaal beneden begon het te regenen. Morgen trekken we verder naar het noorden.

1. Yvon Eberson:
    Prachtige foto’s 👍🏻 Prachtig landschap
  2. Machteld:
    Geweldig!
  3. Lia vander Waarde-Buning:
    1 augustus 2020
    Wat een helder water!!! En een stoere buurm😁
  4. Riek:
    2 augustus 2020
    Wat een mooie tocht.
  5. Truus Tol:
    2 augustus 2020
    Mooi land ,veel te zien,geniet er van !
  6. Annemarie:
    3 augustus 2020
    geweldig, t blijft erg mooi daar.
    trouwens, onlangs nog bij jullie (Apeldoorn) in de buurt ca. 100km gefietst en ook daar kan je fruit, jam, honing enz bij boerderij langs de weg kopen (onbemand) geld in het doosje en door :-) de vraag is hoelang blijft het geld in het doosje in Nederland