Nieuwe bloem

31 december 2018 - Addis Abeba, Ethiopië

De vlucht terug naar Addis vertrok een uur later dan gepland maar dat schijnt gebruikelijk te zijn (TIA hè). Verder zonder gedoe in het hotel aanbeland: wat kan een mens blij zijn met een goede douche en een gewoon bed!

Heerlijk geslapen, foto's en verslagen verwerkt (we zijn bijna "bij") en met de nieuwe groep kennis gemaakt. We hebben ons voor deel 2 van de reis aangesloten bij een rondreis, dat scheelt namelijk veel tijd (en geld) omdat we nu zelf geen accommodatie en vervoer hoeven te regelen.

Deze dag staat een city tour die Addis Abeba op het programma. De naam van de stad betekent letterlijk Nieuwe Bloem, ofwel ze hopen dat de stad groeit en bloeit. Een bezoek aan de markt stond niet op de lijst , maar op ons verzoek werd dat er alsnog aan toegevoegd. Het is namelijk 1 van de grootste markten in heel Afrika, dus daar wilden wij per se naar toe. Deze markt, Merkato, is ooit gestart door Jemenitische handelaren. En is in de loop der jaren uitgegroeid tot een gigantisch gebied dat ruim 3 vierkante kilometer beslaat. Er is een aparte sector voor iedere soort handelswaar; zelfs 1 voor materiaal dat gerecycled kan worden (metershoge stapels plastic). Tussen de 30 en 40.000 mensen komen hier dagelijks - heel gericht - inkopen doen. Geen markt om gezellig rond te struinen, maar als je wat nodig hebt, kun je het hier zeker vinden. Als je alles zou willen zien, heb je zeker een week nodig. De markt is er sinds de Italiaanse bezetting - vandaar de naam Merkato - en was toen de markt voor buitenlanders. De handelaren zijn meestal moslims uit de regio rond Harare. Het is echt een ongelooflijke wirwar van straatjes en spullen en je wordt de halve tijd bijna omver gelopen door dragers. Het is er niet echt veilig en wemelt er van de zakkenrollers. Dat was ook de reden dat Fitsum er liever niet naartoe wilde. Hij ging gelukkig overstag en in ganzenpas onder begeleiding van beveiligers mochten we zowaar door een klein deel van de markt lopen. Wel in flink tempo maar het was zeer de moeite waard.

Na deze kakofonie zochten we de rust op van Mount Entoto. Bovenop de berg staat St. Mary's kerk waar vele belangrijke diensten worden gehouden (niet bezocht). Op de berg kappen oudere vrouwen hout dat ze in enorme bundels onderaan de berg weer verkopen. Het was even lekker om in de frisse lucht buiten de stad te lopen. Maar niet te lang want er stonden nog 2 stops op het programma.

De eerste was het Nationaal Museum. Want ja, als je hier toch bent, moet je even op bezoek bij Lucy, een van onze verre voorouders. Niet de oudste die ooit gevonden is, wel de eerste en daarom beroemd. Er waren echter ook exemplaren ten toon gesteld die completer en ouder waren. Verder is het niet bepaald een interessant museum.

Laatste stop van de dag: de Holy Trinity Church, waar o.a. het graf van keizer Heile Selassie te vinden is. Deze Heile is voor veel Ethiopiërs nog steeds een held, op veel plekken kom je zijn portret tegen en wordt hij in ere gehouden. In ieder geval door de Rastafari's. Heile is hun Messias en hij heeft hen zelfs een speciaal gebied toegewezen om te wonen. De naam komt trouwens van Ras, een titel voor de leider (hertog), en Tafari Makonnen, zijn oorspronkelijke eigennaam.

Eenmaal terug bij het hotel dronken we met een paar anderen van de groep nog een biertje en aten we de "local dish" in een eettentje tegenover het hotel. Op tijd naar bed want morgen vertrekt het busje om 7 uur!

1. N.M. Ferreira:
    31 december 2018
    Goed dat jullie de markt hebben doorgezet! Inwelk land je ook zit, dat hoort er toch bij!
  2. Jose:
    31 december 2018
    En de titel, nieuwe bloem?
  3. Gerry Buijel:
    31 december 2018
    Weer een prachtig verhaal, gelukkig nieuwjaar en een goed gezond 2019 gewenst!!! Dikke kus en knuffel😘😘🍾🥂🥂
  4. Ttol:
    1 januari 2019
    Voor beide een heel mooi en gezond 2019 !
    Bedank weer voor je verhaal .