In de stad

3 augustus 2017 - Bangkok, Thailand

Laatste dag in Bangkok. Wat gaan we doen? Inderdaad Wats gaan we doen, en wel de Wat Phra Kaew (WPK) en Wat Po. Zoals inmiddels wel bekend, betekent Wat tempel en in dit geval zijn het de Tempel van de Smaragdgroene Boeddha en de Tempel van de Liggende Boeddha.

WPK ligt op hetzelfde terrein als The Grand Palace en is de belangrijkste tempel van Thailand, vanwege dat groene beeldje. Dat Boeddhabeeld (groot is het niet, ca. 60 cm hoog) kent een bewogen geschiedenis, is diverse keren op reis geweest, o.a. naar Laos, maar uiteindelijk hier beland. Drie keer per jaar doen ze hem een ander jasje aan en maken daar een hele ceremonie van. Prachtig complex met natuurlijk de nodige pracht en praal. Meer info: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wat_Phra_Kaew.

Vorig jaar is de koning van Thailand overleden en hij ligt nog altijd opgebaard in 1 van de koninklijke gebouwen op dit terrein. Hij wordt pas een jaar later, komende oktober, gecremeerd omdat alle Thai de gelegenheid moeten hebben om afscheid te nemen. Iedere dag komen er dus hordes mensen, in het zwart en/of traditioneel gekleed, van heinde en verre om dat te doen. Alle straten rondom het complex zijn afgezet en die grote groepen mensen worden in aparte rijen allemaal langs de koning geleid.

De man heeft ruim 70 jaar op de troon gezeten en was erg geliefd. Zeg maar gerust dat hij aanbeden werd. Overal waar je komt zie je levensgrote portretten van hem. Slechts een heel enkele keer hangt het portret van zijn zoon, de nieuwe koning, ernaast. Die staat duidelijk nog wat onwennig op de foto, het zal nog wel even duren voordat hij dezelfde status als zijn vader bereikt (als dat al gaat lukken want hij is niet echt populair).

Na dit alles goed bekeken te hebben, gingen we een paar straten verderop naar Wat Po. Het Boeddhabeeld hier is de grootste liggende Boeddha van het land. Alle mogelijke houdingen van Boeddha hebben een aparte betekenis en bijbehorend verhaal. Het wordt een te uitgebreid verhaal om hier op te schrijven maar als je er meer van wilt weten, lees dan hier: https://plazilla.com/page/4295135744/de-thaise-boeddha. Dit complex is een stuk rustiger/vrediger en, naar onze mening, mooier dan WPK. We hebben er fijn rondgelopen, het fruit en de pannenkoekjes van gisteren gegeten als lunch en de waterflesjes bijgevuld. Fijne plek!

Daarna op sjouw richting de bloemenmarkt. Altijd leuk om over markten te struinen en hier specifiek om te bekijken hoe de bloemstukjes voor de offerrandes worden gemaakt. Het rook er heerlijk (dat is dan weer meestal niet het geval op een markt :-) Inmiddels beginnen we er nu pas iets van te merken dat het regenseizoen is. Zou fijn zijn als het bij deze ene flinke bui bleef. Als laatste haalden we nog even de overhemden op die Paul heeft laten maken (topkwaliteit, op maat, voor bijna niks) en natuurlijk afgesloten met een massage. Klaar om naar Myanmar af te reizen!

1. Truus Tol:
    3 augustus 2017
    Mooi verhaal weer bij de foto,s
    Op naar het volgend !
  2. Jose:
    3 augustus 2017
    Leuke (achtergrond) verhalen en mooie foto's, ik geniet zo mee van jullie reis.
  3. N.M. Ferreira:
    3 augustus 2017
    Ben heel benieuwd naar Myanmar!
  4. Kees:
    4 augustus 2017
    We zijn benieuwd naar jullie volgende verhaal uit Myanmar.
  5. Machteld:
    11 augustus 2017
    Ik ga mijn album van Thailand er ook weer eens bij pakken. Er komt weer een hoop boven.