Op pad met Nok

1 augustus 2017 - Bangkok, Thailand

Vandaag zijn we de hele dag onder de spreekwoordelijke pannen. We gaan de stad uit om een paar "supertoeristische" plekken in de omgeving te bezoeken. We verwachten dus mensenmassa's en veel souvenirverkopers, want dan kan het alleen maar meevallen ... Onze gids is Nok, een zelfstandige tourguide, die ons, met chauffeur en een hele prima minivan, op sleeptouw neemt. Zij is ruim op tijd, ondanks "Bangkok-traffic" (ja, Machteld, dat is er, sinds wij er waren, niet echt op vooruit gegaan) en al snel gingen we richting het westen.

Eerste stop van de dag was bij Maeklong station, waar we de trein van 08.30 uur zouden treffen. En dat bijna letterlijk, maar daarover later meer! We lopen over de markt die zich, vanwege ruimtegebrek in de officiële markthal, naar plekken langs de treinrails heeft uitgebreid. Een markt waar echt van alles is uitgestald. Veel vis (we zitten niet ver van zee) en "aanverwante artikelen", zoals kwallen, octopussen, mosselen, et cetera. En dat alles is nog levend en wordt ter plekke schoongemaakt.  En wat dacht je van varkensoren en -snuiten, rundermagen en longen & darmen van geen-idee-welk-beest? Het ligt er allemaal. Daarnaast natuurlijk ook minstens zoveel soorten groenten en fruit. Er zijn geen koelvitrines, dus alle koopwaar ligt op ijs of wordt met de plantenspuit nat gehouden. En eigenlijk ziet het er best goed uit. Nok koopt ondertussen van alles en maakt de hele tijdfoto's van ons (ït's my job to take care of you"). We slaan van alles af, behalve een heerlijke "fruit ice popsickle", een fruit-ijsje. Heel welkom in deze hitte.

Tegen kwart over 8 is er ineens reuring. We horen een paar luide tonen en de marktmensen beginnen hun luifels op te halen en de tafeltjes, die op wieltjes blijken te staan, binnen te halen. De rails zijn namelijk nog gewoon in gebruik en 8 keer per dag komt hier de trein naar Bangkok langs. We staan met de rug tegen de muur - letterlijk dus - en even later komt de trein op een paar centimeter van onze neuzen langsrijden. De onderkant van de trein is wat hoger en rijdt dan ook net over de schalen met groenten en fruit heen (zie video :-) Zodra de trein voorbij was, werd het er in "no time" weer gewoon markt. Om ons heen doet iedereen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en dat is het voor hun natuurlijk ook. Wonderlijk!

Even later zaten we weer in onze privé-bus en vertelde Nok ons over het fruit dat ze voor ons gekocht had en hoe we dat het handigst konden "pellen". We aten rambutan, mangoustan en longan (zie ook: https://www.thailandblog.nl/eten-drinken/thais-fruit/). Heerlijk! Inmiddels waren we al bijna op de volgende bestemming: de drijvende markt bij Damnoen Saduak. We scheepten in buiten het dorp en gingen per longtail speedboot naar de markt. Dit was eigenlijk een beetje een teleurstelling: meer boten met toeristen dan authentieke "marktboten". Wel een paar aardige plaatjes geschoten en onderweg weer door Nok verwend met een uitstekende verse noodlesoep, die ter plekke bereid werd in een bootje naast ons. Maar snel daarna gingen we weer terug, gauw weer weg uit de wolken van uitlaatgassen. Hier zouden ze echt beter over kunnen stappen op "fluisterboten".

Op naar de volgende bestemming: Ayutthaya, de voormalige hoofdstad van Thailand. Het was een flink eindje rijden, maar zeker de moeite waard. In tegenstelling tot Bangkok, is Ayutthaya een rustige plek, het doet bijna dorps aan. Het is Nok's "hometown" en dus kent zij alle mooie plekken. Het barst er van de tempelcomplexen: serieus vergane glorie, dus mooi in alle opzichten. Het heeft lang geleden zwaar onder vuur gelegen tijdens de oorlog met Birma; zo zijn in alle tempels de Boeddha-beelden onthoofd. In 1 van de tempels is 1 van die stenen hoofden, door de mensen die kwamen "opruimen", in een boom geplaatst, omdat zij het ongepast vonden dat het op de grond lag. En dat ziet er nu, na vele jaren, best bijzonder uit. De laatste lekkernij die Nok voor ons liet bakken waren "cotton candy pancakes", de plaatselijke specialiteit. Groen gekleurde pannenkoekjes waarin je strengen verse "draadsuiker", gemaakt van suikerriet, rolt. Een prima lekkernij om de dag mee af te sluiten!

1. Riek:
    1 augustus 2017
    Weer een leuk verhaal. Ik kijk alweer uit naar jullie volgende avontuur. En de mooie foto's.
  2. Truus Tol:
    1 augustus 2017
    Was weer een goed en bijzonder verhaal,zijn dingen die meemaakt en fijn voor ons op papier zet.
    Geniet er van !!
  3. Lia vander Waarde-Buning:
    1 augustus 2017
    wat een heel andere wereld is het toch daar...
    Die boom met dat stenen hoofd... geweldig:)
  4. Jana:
    2 augustus 2017
    such amazing pictures !
  5. Jeannette Thannhauser:
    3 augustus 2017
    Wat kleurrijk allemaal weer. Prachtige foto's Paul!
  6. N.M. Ferreira:
    3 augustus 2017
    Mooi die "kraampjes" en marktboten!
  7. Gemma Oosterman:
    5 augustus 2017
    ik geniet van jullie verslagen!
  8. Machteld:
    11 augustus 2017
    Was it a vely bad load of was the load dit keer beter?