Mandaley en omstreken

9 augustus 2017 - Mandalay, Myanmar

Uitslapen, wat een luxe! Vandaag kon het, want we hebben alleen een middagprogramma, maar dat zit dan ook wel weer behoorlijk vol. Zo'n beetje alles wat in en om Mandalay bezienswaardig is, bezoeken we.

Als eerste de Mahamuni Pagoda (boeddhistische tempel). Het Boeddhabeeld in deze tempel kent een bijzondere geschiedenis. Volgens overlevering is het gemaakt op basis van een masker van de Lord Boeddha himself, en omdat die er vervolgens zelf op geademd heeft - zeg maar, leven in geblazen heeft - is het een levensechte gelijkenis geworden. Ze noemen het ter plekke dan ook "a living statue", mede omdat er dagelijks blaadjes goud, die voor 400 Kyats (€ 2,60) als offerande gekocht kunnen worden, op worden geplakt. Het beeld wordt dus alsmaar groter en dikker. Het wordt ook als een mens behandeld: zo wordt iedere ochtend het gezicht gewassen en gaan 's avonds de hekken dicht en het licht uit, want hij moet rusten. Tja, boeddhistische wegen zijn ondoorgrondelijk.

In dit artikel een mooi verslag van de rituelen en de foto's van het beeld in 1901 en nu: https://therabbitisin.com/i-woke-up-at-3-30-am-to-watch-a-buddha-take-a-bath-in-mandalay-c7ea4e73879a

Volgende stop was, wat wij noemen, een sponsorstop: een houtsnijwerkplaats. Bijzonder vakmanschap, dat wel, maar dergelijke stops zijn niet zo aan ons besteed. Gelukkig zijn ze hier (in tegenstelling tot andere landen) erg terughoudend en wordt je niet gepusht om iets te kopen. In dat opzicht is Myanmar echt een verademing: totaal niet ingesteld op toeristen. Het dagelijkse leven gaat hier gewoon zijn gang en daar mogen we, tijdelijk, onderdeel van zijn. Heel fijn!

Daarna ging het naar Sagaing, een van de vele voormalige hoofdsteden (ooit bestond Myanmar uit vele kleine koninkrijken en stadstaten). Nu is het vooral bekend om een paar heuvels aan de andere kant van de rivier (tegenover Mandalay) die bezaaid zijn met pagodes en kloosters. We bezochten, vanwege de tijd, slechts 3 pagodes en de nonnen-kloosterschool en de monniken-kloosterschool. Wat een bijzonder gebied.

Vervolgens op weg naar de volgende, voormalige hoofdstad, Amarapura. Deze stad staat tegenwoordig vooral bekend als dé plek waar de mooiste, geweven, stoffen vandaan komen. Zelfs Aung San Suu Kyii zou hier haar mooiste "longyi" (grote lap/wikkelrok) gekocht hebben. Overigens draagt het merendeel van de bevolking, ook de mannen, vandaag de dag nog steeds deze traditionele kleding. Dus ook weer even een korte sponsorstop bij een weefwerkplaats. Een vak apart, dat vooral door jonge vrouwen wordt gedaan, omdat zij de beste ogen hebben om de kleuren en draden goed te kunnen onderscheiden.

Laatste stop: de U Bein Bridge. Met 1,2 kilometer is dit de langste teakhouten brug ter wereld. Natuurlijk alleen toegankelijk voor voetgangers. Een mooie plek om tijdens zonsondergang fraaie plaatjes te schieten en de dag af te sluiten!

1. N.M. Ferreira:
    9 augustus 2017
    Mooie foto's hoor! Waarom hebben sommige hun gezicht "beschilderd"?
  2. Truus Tol:
    9 augustus 2017
    Goed verslag,ook de foto,s erbij en
    Nodige filmpjes ,fijn om te lezen en te zien !