Van Kalaw naar Inle Lake

15 augustus 2017 - Nyaungshwe, Myanmar

Na het gemak van de e-bikes zouden we de komende dagen weer ouderwets op de benenwagen aangewezen zijn: twee dagen trekking van Kalaw naar Inle Lake. Na aankomst met de bus vanuit Bagan bezochten we in Kalaw eerst nog even een grottempel (eigenlijk 2 grotten) met ruim 700 Boeddhabeelden. Zo langzamerhand wordt het bijna "overkill": al die oude en nieuwe pagodes, stupas en beelden. Het houdt gewoon niet op ;-)

We waren dan ook blij dat we weer even de natuur in konden. Twee dagen op pad overnachten in een "local village", geen elektriciteit, geen Wifi, alleen maar natuur en đorpscultuur. Na de grotten naar de 7 sisters, een soort "huiskamerrestaurant" (met overheerlijke bananencustard) en daarna de rugzakken weer inpakken met de "bare essentials" voor 2 dagen. En op tijd plat want nog een goede nachtrust konden we wel gebruiken. Het bed was echter redelijk Spartaans dus echt uitgerust waren we de volgende dag helaas niet; we zien het maar als goede oefening voor de slaapplaats in het dorp ...

Na een prima ontbijt gingen we de volgende ochtend op pad met Yuyu. Zij is PaO, ook een plaatselijke bevolkingsgroep. De wandeling gaat dwars door velden met, naast de gebruikelijke rijst- en maïsvelden, ook tomaten, gember, chili's, pompoenen, bloemkool en nog veel meer. Iedere vierkante centimeter wordt hier voor landbouw benut. De omgeving is 1 grote lappendeken van akkertjes met looppaden ertussen. Prachtig!

Ieder dorp huisvest weer een andere bevolkingsgroep maar, eerlijk gezegd, zien wij niet zoveel verschil. Er wordt niet veel traditionele kleding (meer?) gedragen en qua bouwstijl zien alle huizen er min of meer hetzelfde uit. Na 10 kilometer gewandel (en af en toe geklauter) stond er een prima lunch te wachten. Sowieso hebben we op deze 2-daagse veel te veel en te lekker eten voorgeschoteld gekregen. Maar ja, we hadden de energie ook wel nodig.

Deze middag moesten er nog 9 kilometer afgelegd worden ... Hilke liet dat even aan zich voorbij gaan en ging bij de kok achterop de brommer naar het volgende dorp, evengoed nog een uur lang hobbelen. Paul en Yuyu deden het wel op eigen kracht; na de nodige hobbels en schoenen en broekspijpen volledig onder modder kwamen ze 1,5 uur na Hilke ook in het dorp aan. Gelukkig ging het toen pas regenen ...

We gingen met de kippen op stok want om 6 uur zou het ontbijt klaarstaan en daarna waren er nog 14 kilometer te gaan naar de pier aan het Inle Lake. We hadden een hele bovenverdieping voor onszelf. Niet dat we daar veel aan hadden want ons "bed" (harde matrassen en dekens op een houten vloer met een klamboe erboven) was het enige dat in die ruimte aanwezig was. Van een paar waterflessen maakten we improvisorisch wc's voor de nacht. Want ja, middenin de nacht trap af en 2 hutten verderop naar het "asian style toilet" ... dat zagen we niet zitten.

Ondanks al het relatieve ongemak hadden we toch nog wat kunnen slapen. En even voor 7 uur waren we alweer aan de wandel. Eerst nog wat stijgwerk maar gemiddeld ging het vandaag vooral bergaf richting het meer. De eerste 2 uur liepen we weer door agrarisch gebied - oppassen voor de koeienflatsen - maar al gauw veranderde het landschap.

De laatste 1,5 uur was nog lastig zat, flink dalen in een jungleachtige omgeving, tussen de rotsen door laverend, een ware aanslag op de knieën (weer blij met onze wandelstokken!). Na 5,5 uur was daar eindelijk de lunchplek en daarna was het nog maar 10 minuten naar de boot die ons, in 1 uur varen, naar de andere kant van het meer, naar het dorp zou brengen. Eenmaal weer aan land nog een kwartiertje sjouwen naar het hotel ... dat kon er nog net bij. Toch ... "e-legs" zouden nu wel een uitkomst zijn. En wat kun je dan blij worden van een hete douche en een goed bed!