Aan de boemel

8 augustus 2017 - Mandalay, Myanmar

Kyaukme a 11.05 v 11.25

Helemaal ingesteld op een dag op houten bankjes in de trein, blijken we gewoon op, min of meer, luxe stoelen, in een coupé met fan en USB-oplader te zitten! Daar houden we het wel een paar uur vol. Die fan is niet echt nodig, want we hebben ARKO, d.w.z. Alle Ramen Kunnen niet alleen Open, ze staan gewoon open. Gekker nog, ze kunnen waarschijnlijk niet eens dicht. En die USB- lader: ik denk dat als je die gebruikt dat de kabel erin vast blijft plakken ... maar het is er en dat is meer dan de NS biedt ;-) En dat voor een treinkaartje van, omgerekend, € 1,39 incl. "life insurance".

We kletsten wat met medereizigers, het gros van de mensen in onze coupé is Westers, de meesten waren op weg naar Inle Lake en zouden 1 stop voor ons uitstappen en doorreizen met een taxi. Onderweg passeerden we dorpjes, rijstvelden, maïsvelden, zeg maar inmiddels "the usual stuff", maar het verveelt nooit.

Nawngpeng a 12.30 v 12.35

Op het perron waren diverse verkopers ingestapt. Emmers met koude flesjes frisdrank, "koppie" en "woda", schalen met noodles, manden met gekookte maïskolven, ondefinieerbare stukken gebakken vlees (waarschijnlijk kip), maar wij hadden al voor vertrek proviand ingeslagen en waren volop voorzien van mondvoorraad.

We reden hele stukken door dichte begroeiing (je blijft bladeren, takjes en mieren van je af vegen), soms werd het zelfs behoorlijk donker. De begroeiing ging over in aarden wallen, daarna rotswanden en er stonden steeds meer (veelal jonge) mensen met hun mobieltje foto's te maken van de trein ... Ineens was daar de spoorbrug over een enorme kloof met waterval. En nog meer mensen langs het spoor en allemaal zwaaien natuurlijk (zie filmpjes).  Wat wisten zij dat wij (nog) niet wisten .... :-)

Gokteik Viaduct a 13.25 v 13.28

Verder ging het, tussen afwisselend rotswanden en akkers door.

Naungkhio a 13.58 v 14.04

Na deze stop was het nog ongeveer 2 uur naar ons station. Ongeveer want volgens de dienstregeling maakt de trein maar 4 stops, maar in de praktijk wordt bij ieder beetje dorp langs de spoorlijn kortere of langere tijd gestopt; met recht een boemeltrein. En dus even goed in de gaten houden of we wel bij de juiste halte uitstappen. Maar we rijden al de hele tijd ongeveer op schema, dus een aankomsttijd van rond 4 uur is een prima richtlijn.

Ondertussen wordt het landschap heel geleidelijk aan beetje vlakker. Opeens komen er spetters langs. Staan er monniken met takken en water langs het spoor? Nee. Regent het heel plaatselijk? Ook niet. Even later komt ons een heftige urinelucht tegemoet. Vermoedelijk had iemand in de wc naast deze coupé moeite met heftige geslinger van de trein tijdens zijn bezoekje. Maar goed dat het niet naar binnen waaide ....

Pyin Oo Lwin a 16.05

Gelukkig op tijd gearriveerd, want de lucht werd op het laatst echt onaangenaam. Op het station stond al iemand te wachten maar op zijn bord stonden andere namen. Dus station uit (eerst wel even de treinkaartjes inleveren bij de poortwachter) en op zoek naar onze taxi. Die was er niet. Dus toch maar even die man met het bord aangesproken: jawel hoor, hij bleek wel "onze man ter plaatse" te zijn (waarschijnlijk met het bord van gisteren of morgen). En 2 minuten later waren we alweer onderweg, terug naar Mandalay.

Mooie dag weer!

1. Truus Tol:
    8 augustus 2017
    Zeker weer een mooie dag ook voor ons om dit mee te beleven .
    En geluk zonder harde bankjes !
  2. Jose:
    8 augustus 2017
    Ik mis de foto's, hoop niet dat trein over de brug ging zoals filmpje op FB, Hilke (getagd).
  3. Jose:
    8 augustus 2017
    Foto's staan bij verslag van gister, het is echt de trein over de primitieve brug
  4. Kees en Ilona:
    Hou Hilke en Paul.