Mosi-oa-Tunya

10 augustus 2015 - Chobe, Botswana

Een gebruikelijke start van de dag: vroeg op natuurlijk, tent afbreken, boel in de auto laden en afsluiten. Maar verder heeft vandaag veel weg van een schoolreisje: flesjes water vullen, broodjes smeren, alles in de rugzak, de bus in en de grens over naar Zimbabwe. Op de campsite hadden ze verteld dat we met Visa konden betalen bij de grens. Dat bleek dat niet zo te zijn. De beambte aan de Zim-zijde bleek ook onvermurwbaar, ondanks dat het loket ernaast een visa-machine had: "cash only", jullie moeten maar terug naar Botswana en daar geld pinnen ... Gelukkig bleken we nog net genoeg Pula op zak te hebben. Enorm afgezet qua wisselkoers (visum kost 30 dollar = ca. 240 Pula, wij moesten er 290 Pula = ca. 29 Euro voor betalen), maar goed, we waren de grens over. Wat een gedoe voor 1 dag, maar ja, onze bestemming is het waard. We gaan namelijk naar 1 van de 7 natuurlijke wereldwonderen en UNESCO World Heritage Site: Victoria Falls! (Quizvraag tussendoor: welke zijn de andere 6?)

Ooit was Livingstone de eerste Europeaan die diep in Donker Afrika doordrong en daar o.a. deze plek ontdekte. Wat moet hij onder de indruk zijn geweest! De locals noemen deze plek Mosi-oa-Tunya, "de rook die dondert", maar zoals het echte ontdekkingsreizigers betaamt, gaf hij het de naam van zijn sponsor, Queen Victoria. Een waterval (eigenlijk zijn het er meerdere op een rijtje) van formaat. Even wat getallen: er valt - per seconde! - 1 miljoen liter water 108 meter omlaag over een lengte van 1,7 kilometer de Zambezi Ravijn in. Indrukwekkend! Wij hebben er heerlijk gewandeld met regelmatig een verkoelende sproeibui van de watervallen. Bij het laatste viewpoint besloten we te picknicken en zoals verwacht: "Hallo, daar zijn we weer!" Ook David en Kelvin waren vandaag op schoolreis. Tijd zitten kletsen, broodjes gegeten (en geruild voor de kaart van een park waar zij al geweest zijn en wij nog naartoe gaan), ervaringen uitgewisseld, camera's en foto's vergeleken. Kortom, gezellig geluncht!

Op het gemakkie terug gewandeld, nog even over de brug naar Zambia om van daaruit nog wat foto's te nemen en weer terug in het busje naar Kasane. Gedoucht, gegeten en geslapen in "The Old House", prima afsluiting van wederom een mooie dag.

===

Usual start of the day: early rise, pack everything into the car and lock it.Today would be like a schooltrip so we filled our bottles with water, made sandwiches and got on the shuttle bus to Zimbabwe. At the campsite they had told us that we could pay with Visa at the border. Unfortunately that was not the case. The customs officer wanted cash only. Luckily we had just enough Pula on us. What a fuss for 1 day, but our destination was wearth it: 1 of the 7 nature wonders of the world and UNESCO World Heritage Site: Victoria Falls! (Question: Which are the 6 other nature wonders?)

A long time ago Dr. Livingstone, the first European to explore Africa, discovered this place. He must have been deeply imoressed! The locals call this place Mosi-oa-Tunya, "the smoke that thunders", but as real explorers do, he named the place after his sponsor, Queen Victoria. This is a really impressive waterfall (or better yet: a series of waterfalls in a row): 1 million litres of water fall - per second! - down a drop along a 1.7 km wide strip into the Zambezi Gorge. An awesome sight!

At the end of the day we checked in at The Old House in Kasane and ended this lovely day with a nice dinner.