In de wolken

16 augustus 2019 - Monteverde, Costa Rica

Het is nat. Heel nat. Alles is nat of voelt op zijn minst klam aan. Dat weet je natuurlijk van te voren als je in het regenseizoen het regenwoud opzoekt, maar het weten is altijd weer anders dan het ervaren. 's Nachts begon het te regenen en dat hield voorlopig ook niet meer op, kennelijk is er een tropische storm over Midden Amerika aan het trekken. Na het ontbijt werden we met een gemoderniseerde schoolbus opgehaald en naar het Lago de Arenal gebracht. In plaats van de kronkelweg om de vulkaan leggen we een deel van de weg over het meer af. Op een boot volgepropt met reizigers en koffers voeren we in ca 3 kwartier naar de overkant. Bij mooi weer vast een leuke tocht maar nu konden we helaas door de beslagen plastic ramen slechts een glimp van de grijze, mistige omgeving proberen op te vangen.

Aan de andere kant van het meer moeten we eerst met de tassen door de regen over een modderig pad naar het busje sjouwen. Nog natter dus 😕Vanaf dat punt was het naar Monteverde nog 2 uur rijden over een vulkanische kronkelweg. Ondanks de regen een prachtige weg over vele Montes Verdes (groene bergen).

Sint Elena, het centrale dorp in dit gebied, is een soort wintersportoord. Veel outdoorwinkels, eettentjes en coffeeshops en bureautjes waar je diverse toers kunt boeken. En natuurlijk veel toeristen. Onze lodge, een rustige plek, ligt iets buiten het dorp en dus is het iedere keer een fikse wandeling bergop/bergaf ... maar we komen in ieder geval "moeiteloos" aan onze dagelijkse hoeveelheid stappen!

We hadden van te voren een canopy walk (wandeling tussen de boomtoppen) over 8 hangbruggen door het nevelwoud (cloud forest) geboekt. Ondanks dat het begon te regenen, een erg leuke, informatieve wandeling met een goede gids, Andres. Bij een (inmiddels dode) kever op een boom groeiden er takjes uit zijn rug. Andres vertelde dat deze het slachtoffer was geworden van de zogenaamde zombie-spore. Dat zijn eencelligen die zich laten opeten en dan van binnenuit een organisme "overnemen". Ze laten het dier zich dusdanig gedragen dat die naar een plek gaat (bijvoorbeeld: de kever de boom "insturen" - zie foto), er eitjes uit laten groeien die zich van daaruit weer door de lucht kunnen verspreiden ... En kennelijk evolueren ze ook nog: het begon namelijk met mieren, toen kevers en nu zelfs al kikkers ... je vraagt je af: wanneer is de mens aan de beurt 🤔 ... Na deze tocht de vlindertuin in de vlakbij gelegen grote kas doorgewandeld (niet heel bijzonder) en in de regen de kolibries een handje geholpen bij het eten 🙂.

Diezelfde avond maakten we ook nog een flinke boswandeling. 80 % van alle dieren in dit nevelwoud is 's nachts actief, dus de beste kans om interessante beesten te zien is in het donker. Van al die beesten zit het gros ook nog eens boven in de bomen, dus naast dat je helft van de tijd bijna je benen breekt over de wortels of half uitglijdt door de modder, krijg je ook nog eens een stijve nek 😂. Maar alles voor onze zeer gewaardeerde lezers natuurlijk!

Hoogtepunt (vooral letterlijk) van de volgende dag was de ziplinetocht door en over de boomtoppen. Wat een spektakel! Veel trap op, trap af en tussen een aantal platforms flinke stukken door de jungle omhoog wandelen; gelukkig regende het nu even niet. Erg inspannend (en met slechts 1 keer een wat ongelukkige landing) maar zeker de laatste en langste (1 kilometer) van in totaal 13 ziplines die we in "superman-stijl" (liggend) in minder dan 1,5 minuut aflegden, was de moeite waard (check natuurlijk even de video's). Ook weer overleefd!

1. Machteld:
    16 augustus 2019
    Ben zo blij dat jullie dit voor jullie trouwe lezers over hebben!
  2. Truus Tol:
    17 augustus 2019
    Het stappenplan moet wel geweldig hoog zijn ,
    daarna de volgende morgen gelijk weer op stap !
    Het is zo als je het zelf beschrijft ,iets voor je lezers ,overhebben
    Het is geweldig wat jullie doen en zien ,met hele bijzondere plaatjes ,ga zo door TTol 😮👓👍🏻
  3. Rob:
    17 augustus 2019
    Genoeg stappen en zeker ook verdiepingen!?😀
  4. Lia vander Waarde-Buning:
    17 augustus 2019
    Jee... die kever.... wat een somber voruitzicht:( en Hilke: volgende keer ook zo'n brede randhoed opdoen; scheelt beslist in de regen:)

Go on, HiPa en kom heel terug!!!
  5. N.M. Ferreira:
    17 augustus 2019
    Oooooh de ziplines...... geweldig!
  6. Marlies Spanje:
    19 augustus 2019
    Heel mooi hilke en Paul! Prachtige foto’s ook, geniet nog even