Paraiso!

23 augustus 2019 - Uvita, Costa Rica

Nog een paar dagen en dan zit het er weer op. Zover is het echter nog niet, we zijn namelijk weer op een idyllische plek aangeland: we hebben een hut op een eco-lodge op een particulier jungle reservaat een stukje zuidelijk van Uvita: helaas niet aan het strand maar wel met een prachtige Mirador van waaruit we in de schommelstoel zittend over de zee uit kunnen kijken (met telescoop om walvissen en toekans te spotten) én met een "swimming hole": een wat breder stuk in de rivier waar ze de stenen hebben weggehaald. Mocht je ooit deze kant opgaan ... http://www.lacusingalodge.com Klein paradijsje, absolute aanrader!

Het was deze keer niet heel ver rijden maar we deden er onverwacht wel 2x zo lang over omdat de chauffeur zich vergist had ...

Langs de hele kust komen we regelmatig langs plantages (langs sommige dus zelfs 2x 🙂) voor de productie van palmolie. Eerst probeerden grote Amerikaanse bedrijven (zoals United Food/Chiquita) het met bananen (die hier van oorsprong niet voorkomen) maar daarvoor bleek Costa Rica te nat en konden ze bepaalde bacteriën niet de baas (de bananenbusiness is toen naar Guatemala verplaatst), daarna een nieuwe poging met cacao maar ook daarmee kregen ze niet voor elkaar om op grote schaal te verbouwen. Omdat er echter al wel o.a. dorpen voor de werknemers waren gebouwd, maw veel was geïnvesteerd, bleven ze proberen. Uiteindelijk lukte het met palmolie. Ook hier gaat de CR-overheid (én de bevolking zelf) vrij opportunistisch mee om: "de bossen waren toch al gekapt" .... Wat dan aan de andere kant wel weer bijzonder is, is dat Costa Rica geen leger heeft en het geld dat daarmee gemoeid zou zijn in het onderwijs investeert. Prima!

's Ochtends weer op tijd op want we gaan de zee op: op zoek naar walvissen. Eerst een stuk over het strand en dan door de branding naar de boot waden - het is een beschermd gebied en dus mogen er geen steigers worden aangelegd. De volgende uren waren we voortdurend op de uitkijk en met resultaat: ca. 10 walvissen gezien, waaronder veel moeders met jong. Vooral de jongen zijn heel beweeglijk (sprongen omhoog uit het water) en kunnen nog niet zo lang onder water blijven, dus volop zichtbaar. Deze bultrugwalvissen (en overigens ook dolfijnen en zeeschildpadden) komen naar deze warme wateren om te paren en te baren. De volwassen walvissen zijn zo'n 14 tot 17 meter lang (de vrouwtjes zijn groter dan mannetjes). De "kleintjes" zijn bij de geboorte al 4 meter en drinken per dag 200 liter melk bij moeders. De walvissen eten als ze hier zijn, nauwelijks, ze teren in op de "blubber" die ze in de koude gebieden hebben opgedaan. In dit gebied blijven ze een paar maanden (ca juli t/m september) en gaan dan weer terug naar de koude gebieden richting de polen (waar veel meer voedsel is). Deze walvissen kunnen wel 100 jaar oud worden en zijn gelukkig geen bedreigde diersoort. Wel een indrukwekkende!

Eenmaal terug bij onze eco-lodge een tijdje heel fijn in de swimming hole gepoedeld, het zout van ons afgespoeld en afgekoeld.

De volgende dag nog vroeger op want we gaan naar Corcovado Nationaal Park. Eerst dachten we dat we daar naartoe zouden rijden maar dat bleek niet zo te zijn. Het is namelijk alleen maar goed via het water te bereiken. Dus weer ruim 1,5 uur varen (3 uur vice versa) en weer walvissen, zeeschildpadden en deze keer ook dolfijnen gezien onderweg. We wandelden door een klein stuk van de jungle via een nauwelijks gebaand pad. Er zijn aardig wat trails tussen de diverse ranger stations maar die worden vooral door de rangers zelf gebruikt; er komen hier maar weinig toeristen. Ook hier weer oppassen want sommige stukken zijn aardig modderig. Prachtig gebied, stukje paradijs op aarde!

Morgen de grens weer over en dwars door Panama richting de hoofdstad. Nog 1 nachtje + 1 nachtje in het vliegtuig en dan zijn we weer thuis. Ook altijd weer heel fijn!

En voor de statistici: tijdens deze reis ontving dit reisblog 706 bezoekers met 13.634 paginaweergaven. Hulde en heel veel dank!

1. Truus Tol:
    23 augustus 2019
    Hilke en Paul,we hebben weer genoten van de reis .
    Vervelend dat de dagen nu al weer voorbij zijn ,ook thuis
    kan het fijn zijn.
    Bedank,voor de foto,s en verhalen !
    Mogelijk tot de volgende reis !
  2. Jelly:
    23 augustus 2019
    Wat een fantastische vakantie weer! Bedankt voor het delen en tot gauw!
  3. Jeannette Thannhauser:
    24 augustus 2019
    Potverdorie jongens, wat een prachtige foto's weer.
    Bedankt voor het wederom meebeleven van jullie mooie reis!
    Goede en veilige reis terug naar huis.
  4. Rob:
    24 augustus 2019
    En weer bedankt voor de verhalen mooie foto’s!
  5. Danny Verhage:
    24 augustus 2019
    Weer een mooi verslag. Ik geniet er echt van. Geniet nog van al dat avontuurlijke.
    Groetjes
  6. Danny Verhage:
    24 augustus 2019
    Ai vergeten, De plaatjes zijn subliem!
  7. Annemarie:
    24 augustus 2019
    Bedankt weer, was leuk mee te beleven zo xx
  8. Lia vander Waarde-Buning:
    25 augustus 2019
    Zo te lezen, hebben jullie weer helemaal waar voor je geld gekregen! Wat een prachtige dingen zagen jullie en maakten jullie mee.
    en nou thuis alles op je gemak nog eens herinneren en erover vertellen, net zolang,tot jullie de volgende excursie ondernemen:) Ik lees dan weer mee!!!
  9. Gerreke:
    26 augustus 2019
    Mooie verhalen weer! Genieten!
  10. N.M. Ferreira:
    26 augustus 2019
    Jammer dat het alweer voorbij is..... Fijn dat we mochten meegenieten!
  11. Ineke:
    26 augustus 2019
    Weer genoten van jullie verhalen en prachtige foto's.