Animal Farm

20 augustus 2019 - Manuel Antonio Parque Nacional, Costa Rica

Van de in nevelen gehulde bergen daalden we af naar heuvelachtig gebied en soms konden we in de verte de zee al zien. En hoe lager we komen, hoe vaker we de zon weer zien. Zodra het kan (lees: zodra we op asfalt rijden) zet de chauffeur er flink de sokken in. Het is een rit van ca 5 uur en iedere minuut winst telt kennelijk. Dat gezegd, hij stopt wel af en toe bij een interessante plek: rivier met krokodillen, boom met toekans, souvenirwinkel met gratis koffie ...

We zitten de komende nachten in een prima hotel aan het strand van de (niet zo) Stille Oceaan bij Quepos bijna naast de ingang van het nationaal park Manuel Antonio. Dus zodra we geïnstalleerd zijn, nemen we een fijne duik in de oceaan. Er staat een flinke onderstroom en de golven zijn best hoog, heerlijk dus maar wel oppassen.

Later in de middag - we zaten even op te drogen op ons balkonnetje - zagen we zomaar een (tweetenige) luiaard lopen op het gras. Vrij ongebruikelijk want ze komen maar 1x per week de boom uit om een grote boodschap te doen ... hij klom de boom in en niet veel later zeggen we er nog 1 in diezelfde boom. Het werd nóg gekker want een paar minuten later zagen we 1 van die 2 uit de boom vallen, kennelijk hadden ze ruzie en kreeg deze een flinke tik. Hij kwam hard terecht, bleef even op zijn rug liggen en leek vervolgens een tijdje de kluts kwijt. Zo'n sneu gezicht. Hij liep nog wat gestresst rond maar klom uiteindelijk een andere boom in en verdween weer ...  zelden vertoond, heel apart!

De volgende ochtend werden we om 7 uur opgehaald om met gids Andrey het nationaal park Manuel Antonio in te gaan. Leuk park met een hoge concentratie aan dieren: allerlei apensoorten, weer een aantal luiaards (hier voornamelijk drietenige), leguanen, spinnen, kikkers ... kortom, weer veel gezien. De wandelroute eindigt op een strand in het park zelf, volgens zeggen het mooiste en veiligste strand (een blauwe lagune zonder stroming) van Costa Rica. En het is vandaag zondag dus we zagen veel Costaricanen die wel een kaartje kochten voor het park maar linea recta naar dit strandje liepen voor een fijn dagje uit.

Nadat de gids vertrokken was, besloten wij nog een rondje over het aangrenzende ("aangegroeide") eiland te wandelen (meer een hike eigenlijk want dit was ook weer flink klimmen en dalen) voordat we terug naar de uitgang liepen over weer een ander pad. In het dorp geluncht en over het strand terug naar ons hotel gelopen. Mooie dag!

Vandaag hadden we een rustdag. En onze knieën konden dat eigenlijk ook wel gebruiken. Maar ja, een dag niets doen terwijl je hier bent ... afijn, om half 6 's ochtends werden we opgehaald om net na hoogtij door de mangrove bij Damas te varen. Mangroves vormen een bijzonder ecosysteem: bij vloed onder water, bij eb staat het droog en aldus ontstaat een vruchtbaar gebied, tevens de kraamkamer voor allerlei leven. Fijn om zo wakker te worden 🙂.

De rest van de dag met een boek op het strand doorgebracht, het lijkt wel vakantie!

1. Jose:
    Byzondere ervaring.
  2. Truus Tol:
    20 augustus 2019
    Geweldige dagen weer,je komt niet uitgekeken !
    Dat jullie pootjes zo nu en dan rust nodig hebben ,
    Is te begrijpen .
    Maar zeker je bent er heen gegaan om veel te zien ,
    en natuurlijk ook voor ons ! Gr TTtol
  3. Gerry Buijel:
    20 augustus 2019
    Kan alleen maar zeggen Top!!!
    En weer mooie foto's😘🦋🌻
  4. Annemarie: