Å konkludere

10 augustus 2020 - Århus, Denemarken

Tot besluit zetten we tijdens de laatste en tevens langste (4,5 uur) veertocht van deze trip (van Langesund NO naar Hirtshals DK) op een rijtje wat wij bijzonder en/of opvallend vonden.

1. Als eerste en belangrijkste: Noorwegen is een prachtig land met letterlijk duizenden fjorden, veren, watervallen, tunnels, eilanden en allemaal overweldigend mooi. Je gaat je als mens op sommige plekken echt heel nietig voelen "in a good way" 🙂
  2.  Aan dat alles hangt wel een prijskaartje, bijna alles is hier namelijk ook heel duur (twee kopjes koffie met iets erbij kost je zomaar € 25.--). Dus hebben wij regelmatig boodschappen gedaan en zelf gekookt waar mogelijk, en dat kon gelukkig op veel plaatsen bij onze, op 1 na, zeer gastvrije Airbnb-hosts.
  3. Daar staat tegenover dat met de auto rondrijden niet zo duur is, d.w.z gemiddeld rijd je op een dag niet harder dan 50 km/uur en is de max snelheid bijna overal 80. Wel handig om, zoals we eerder al schreven, je auto vooraf online te registreren. We zijn erg benieuwd naar onze afrekening van de veren en tolwegen 🤔
  4. Van COVID-19 merkten we niet veel. Ja, overal op de boten en in winkels/supermarkten staat desinfectiemiddel en word je gevraagd afstand te houden, maar in de praktijk gaat men daar heel soepel mee om. En niemand die mondkapjes draagt. Nu zijn er relatief maar weinig mensen besmet (geweest) en het aantal doden is in Noorwegen ook erg laag gebleven. Want ons betreft heel veilig dus om hier rond te reizen. Niet alleen qua Corona, maar ook in het algemeen. Deuren worden nauwelijks op slot gedaan, mobieltjes kun je rustig ergens laten liggen (deze keer niet uitgeprobeerd overigens 😉). De meeste Noren hebben trouwens toch het nieuwste van het nieuwste dus dit soort criminaliteit komt hier niet veel voor.
  5. We hebben nog nooit zoveel elektrische auto's gezien en parkeerplaatsen waar soms de helft van de plekken van oplaadpalen was voorzien. Bovendien krijgen deze EV's op veel plekken voorrang en, zoals in parkeergarages, fikse kortingen.
  6. Van alle buitenlanders die we tegenkwamen waren de Nederlanders behoorlijk oververtegenwoordigd. Daarna Duitsers en een paar Belgen; verder geen andere nationaliteiten dan de Noorse gezien.
  7. Het viel ons op dat de graven rondom de mooie kerkjes er zo prachtig onderhouden met bloemen en planten bij liggen. Navraag leerde dat het traditie is om dat als familie te doen en dat dat van generatie op generatie overgaat. Ook eeuwenoude graven liggen er dus vaak mooi bij.
  8. Noorwegen is een heel rijk land, maar alleen dankzij de ontdekking van olie en gas. Voor die tijd - jaren zestig - was het een van de armste landen van Europa. Of het daaraan ligt weten we niet, maar de meeste Noren zijn niet echt sociaal en blijven op afstand (komt goed van pas in tijden van Corona ...).
  9. Ondanks alle natuur hebben we maar weinig "wildlife" gezien. Het is wel zo dat er veel gejaagd wordt dus het meeste wild zal ook wel op afstand blijven ....
  10. We kunnen trouwens voor de overtocht (als je niet via Zweden wilt of kunt rijden) Fjord Line aanbevelen en zeker het buffet op het traject Hirtshals - Langesund v.v. (bij boeking al meteen - met 20% korting - bij te bestellen). Erg goede prijs-kwaliteitverhouding!

Nog een nachtje in Århus DK, een dagje rijden en we zijn alweer thuis. Al met al hadden we een prima alternatieve vakantie en was het weer een plezier om dit blog te schrijven, foto's en filmpjes te maken én vooral iedere keer weer jullie reacties daarop te lezen. Dus "tusen takk" weer daarvoor 🙏

=====

Voor de liefhebbers nog wat statistieken:

• In totaal hebben we 4.162 km gereden en hebben we 9 verhalen met bijbehorende foto's en video's gepost;
  • Er hebben 74 "mailadressen" en een onbekend aantal mensen op Facebook en Twitter online "meegereisd";
  • Die hebben bij elkaar 503 keer dit blog "bezocht" en 8.301 pagina's (verhalen + foto's+ video's) bekeken (gemiddeld 16,4 pagina per bezoeker) 👍👍

1. Jose:
    Jaarlijkse toename van getallen? 😅
  2. Annemarie:
    10 augustus 2020
    Leuke feitjes en weetje, dank weer voor het met jullie meereizen. Mn vakantie in gedachten 😁😘
  3. Machteld:
    10 augustus 2020
    Was weer heerlijk om mee te lezen en te kijken. Dank voor jullie mooie be- en omschrijvingen, foto's en filmpjes.
  4. Gerry Buijel:
    11 augustus 2020
    Wat hebben we weer genoten van jullie mooie verhalen.
    Fijne terugreis,
    Liefs Gerry en Henk 🍀🌻🦋😘😘
  5. Truus Tol:
    11 augustus 2020
    Jeetje wat is deze reis snel om,was weer een mooie en
    voor mij een herinnering met Gradus (verleden tijd )
    Zeker je kunt er genieten van Noorwegen met mooie natuur
    zo anders als wij het kennen .
    Hilke en Paul ,bedankt weer voor de mooie foto,s en Verhalen,
    Goede reis nu weer naar huis nu ook als wij genieten van de warmte,
    noem het maar hitte,niet fijn ,groetjes van hier ,tot de volgende reis !
  6. Rob:
    11 augustus 2020
    Hilke en Paul , dank weer voor de verhalen en beelden! Altijd leuk om met jullie mee te reizen. NL is ook mooi, maar dit jaar vrij vol😬😎en zeer warm. Voor ons dus geen zijderoute vervolg en Himalaya dit jaar.😊wellicht pas in ‘22?