Kolossaal!

27 mei 2022 - Rome, Italië

Na gisteren meer dan 21.000 stappen op de teller en ruim 4,5 uur op de fiets beginnen we de dag rustig met een brunch op een terrasje om de hoek. Deze buurt wemelt van de knusse restaurantjes en gezellige terrasjes. Het is een beetje bewolkt maar als de zon er doorheen komt, is het meteen knap warm en een beetje benauwd. Misschien een goed idee om het de hele dag wat rustiger aan te doen 😅

We konden pas later in de middag terecht bij de bezienswaardigheden dus heel relaxt de buurt verkend. Stiekem was het toch alweer middag geworden dus richting het noordoosten. Langs de Tiber, weer over de Tiber en heuvel op kwamen we terecht in de wijk Ripa, heel rustig, veel groen en weinig toeristen. Vanuit een parkje hadden we prachtig uitzicht over de stad en er was ook een "nasone" dus konden we ons weer even afkoelen en de flesjes vullen. Deze nasoni zijn waterpunten waarvan er in heel Rome zo'n 2.500 zijn. De naam betekent "grote neus" vanwege de vorm van de kraan 🤔 Het water is heerlijk én koel, dus flessen water kopen hoeft hier echt niet. Gewoon je eigen flesje meenemen en regelmatig vullen. Er is zelfs een app waarop je kunt zien waar de dichtsbijzijnde is, heel handig 😁

We wandelden verder richting 1 van de grootste attracties van Rome, het Colosseum. Het was inmiddels behoorlijk warm geworden en we hadden toch weer de nodige kilometers in de benen, maar dit beroemde gebied moeten we natuurlijk van dichtbij bekijken. Dus met een audio/videogids verkenden we het Colosseum. Grappige van de gids was dat je ook fragmenten van oude films (o.a. Spartacus) te zien kreeg met beelden van hoe het destijds moet zijn geweest. Nogal barbaars af en toe want als je ter dood veroordeeld was en letterlijk voor je leven moest vechten, kon je zomaar door een leeuw verscheurd worden .... 😳

Hierna wandelden we naar Palatino, de heuvel waar ooit Romulus (de "stichter" van Rome) en Remus (zijn broer) als baby door een wolvin gevonden werden en vervolgens door haar zijn grootgebracht. Vanaf de heuvel daalden we af en liepen we door het Forum Romanum, het oude Rome.

Allemaal imposante, kolossale gebouwen die getuigen van enorme welvaart eeuwen geleden. Onder de indruk van alles wat we zagen, liepen we "naar huis". Op nog geen 50 meter van onze voordeur, hadden we nog net het laatste plekje op het terras. Heerlijk gegeten en gedronken en niet veel later gedoucht en in bed gestort. Toch nog best veel gedaan op een "rustige" dag dus behoorlijk moe! 😅

1. Wies:
    28 mei 2022
    Leuke info en mooie ervaringsbeschrijvingen. En mooie en gezellige foto´s!
  2. Rob:
    28 mei 2022
    Ook in het Colosseum geweest?
    Of kan dat niet meer?
  3. Hilke & Paul:
    30 mei 2022
    Lezen, Rob ;-)
  4. Gerreke:
    28 mei 2022
    Wat je al niet kunt meemaken in korte tijd! Kilometervreters:) in de lucht, op de fiets en te voet. Veel plezier!!
  5. Rob:
    30 mei 2022