Ganga Aarti

21 november 2019 - Benares, India

Zoals Hilke al aangaf, heb ik de reis voortgezet naar één van ’s werelds oudste en nog steeds bewoonde steden: Varanasi. Voor de hindoes (de meerderheid van de Indiërs op de wereld) is het tevens een van de meest heilige steden, gelegen aan “Maa Ganga”, beter bekend als de Ganges, hun heiligste rivier.

Iedere avond wordt hier, ter ere van moeder Ganga, maar ook ter ere van Lord Shiva een ceremonie gehouden, de zogenaamde Aarti. Pandits (hindoepriesters) offeren vuur en bloemen aan de rivier. Deze ceremonie wordt iedere dag, ongeacht het weer, uitgevoerd. De ceremonie is naar de rivier gericht; echter bij iedere offering wordt er gedraaid, met de klok mee, in alle windrichtingen. Ze gebruiken verschillende lampen met vuur en aan het einde wordt het vuur gebruikt door de priesters en de gelovigen om de zielen te reinigen.

Op de kade en op vele bootjes op het water zitten gelovigen en toeristen naast elkaar van het schouwspel te
genieten. De start is tussen 17.30 en 18.30 uur, afhankelijk van de zonsondergang en het duurt ongeveer 45 minuten. Het wordt in Varanasi op twee plekken, direct naast elkaar gehouden. Een zeer indrukwekkend en intens gebeuren.

1. Gerry Buijel:
    21 november 2019
    Wat mooi, maar iedere dag?
  2. Machteld:
    Wow 🤤
  3. Ttol:
    21 november 2019
    Mooi begin,van een mooie reis !
    Bedankt,dat ook wij er van mogen genieten !
  4. Jelly:
    21 november 2019
    Wow dat ziet er heel indrukwekkend en kleurrijk uit!
  5. Rob:
    Mooie foto’s weer Paul !
  6. Ineke:
    21 november 2019
    Genieten van je verhaal en prachtige foto's.
  7. Marlies Spanje:
    21 november 2019
    We lezen en kijken graag naar jullie reis verhalen ; nu dus naar de Indiase. Veelal roept het herinneringen op aan onze vroegere reizen. Het is dus heel fijn dat we op jullie lijst staan, dank en vriendelijke groeten, Marlies en Jan
  8. Gerreke:
    22 november 2019
    Is dit ook niet de plek van de lijkverbranding?
  9. N.M. Ferreira:
    23 november 2019
    Mooi hoor! Doet me een ook beetje denken aan Vijayanagara/Hampi (in Karnataka).