Warming up

28 december 2018 - East Tigray, Ethiopië

Omdat we pas zondagavond zouden vliegen, hadden we het hele weekend de tijd om onze spullen te organiseren en alvast "mentaal in te checken" voor ons nieuwe avontuur. Buurvrouw Lia bracht ons zondagmiddag naar het station (wederom dank!); uurtje later op Schiphol, inchecken, koffers droppen, vlotjes door de security. Na een korte vlucht en nog kortere overstaptijd in Frankfurt, konden we snel boarden voor de nachtvlucht naar Addis Abeba. We hadden prima stoelen en kregen het zowaar voor elkaar om een paar uurtjes te slapen. Altijd fijn, want we hadden een lange dag voor de boeg.

Eenmaal geland in Addis waren we ook daar snel door de douane. Het was even zoeken naar de chauffeur die ons naar het kantoor van ETT zou brengen. Maar een behulpzame dame van een andere organisatie ging gewoon even bellen. Tijdens het wachten kon Hilke mooi even wat euro's inwisselen voor lokale birr bij het kantoortje van het Ministerie van Toerisme (tip: ze rekenen geen commissie i.t.t. de banken op de luchthaven). Niet veel later waren we op weg naar down town Addis.

Het was vroeg (nog geen 8 uur) en er was nog geen kantoorpersoneel maar we kregen koffie en thee aangeboden om de tijd door te brengen. Het duurde heel lang dus uiteindelijk zijn we gewoon naar beneden gegaan waar de koffie ter plekke werd gebrouwen. Het werd in kleine kopjes met een takje kruid geserveerd. Koffie met dat kruid smaakte prima. Dat was natuurlijk te verwachten: koffie is ongeveer "uitgevonden" in Ethiopië! De naam komt dan ook van Kafa, de regio waar koffie verbouwd wordt (helaas bezoeken we die regio deze reis niet).

Terug op kantoor was onze expeditie snel geregeld waarop we besloten wat in de buurt rond te wandelen voordat we weer terug naar de luchthaven gingen voor onze vlucht naar Mek'ele in het noorden. Zo in de ochtend was het best fris (ca 8 graden) maar eenmaal in de zon warmde het snel op naar 17 graden. Een groot deel van Ethiopië ligt ruim boven de 2000 m hoogte en daar is het qua temperatuur  goed te doen. We kwamen een prima eettentje tegen: een wat verlaat, maar heerlijk ontbijtje gescoord.

Ondanks dat we nog tijd over hadden gingen we op tijd terug naar het kantoor en dat was maar goed ook want onze vlucht bleek een uur eerder te vertrekken ... ja ja, TIA hè (This Is Afrika ... anything can happen). Maar no worries, want het komt ook altijd weer goed, zo ook deze keer.

Op het kleine vliegveldje in Mek'ele stond Chris, de eigenaar van Asimba Guest House ons al op te wachten. Onderweg daar naartoe vertelde hij dat hij en zijn vrouw Saba (die oorspronkelijk uit deze regio komt) hier na zijn pensioen zijn gaan wonen. In de jaren daarvoor hadden ze al de grond gekocht en van lieverlee het huis gebouwd. Een ruim huis waar ze nu ook 3 gastenkamers hebben. Na onze spullen te hebben gedropt kregen we wat te drinken en kletsten we wat over hun leven daar en over onze aanstaande expeditie. De rest van de middag gebruikten we om de rugzakken voor de komende dagen in te pakken en om nog wat te lezen.

Begin van de avond wandelden we naar het centrum en aten we in Habesha restaurant iets dat "tibs" heet. Een gerecht met injera (zurige koude pannenkoek), een potje met daarop stukjes gebakken geitenvlees met gloeiende kooltjes eronder en 3 kleurige sausjes in de smaken heet, heter en heetst + wat brood erbij ... en groente? Nooit van gehoord, desondanks erg smakelijk!

Op tijd naar bed, want een paar uur extra slaap konden we wel gebruiken. Na deze eerste dag, zeg maar een "warming up" gaat morgen - als jullie aan de kerstdis zitten - het avontuur echt beginnen!

1. Ttol:
    28 december 2018
    Mooie start van Weer op pad !
    Nieuwsgierig hoe het verder gaat !
  2. Annemarie:
    28 december 2018
    Fijn weer berichten te lezen xx
  3. Ttol:
    29 december 2018
    Was al weer een heel verhaal,
    Fijn om te lezen ,tot het volgend !
  4. Peter:
    29 december 2018
    Leuk verhaaltje. Amuseer óg.
  5. Eveline:
    29 december 2018
    Dank je voor he t verslag, fijn dat we mee mogen geniet ( en ontberen😉) van jullie reis.