Naar Debre Mark'os

1 januari 2019 - Bahir Dar, Ethiopië

Het is weliswaar zondag maar we moeten er vroeg uit want er gaat weer wat afstand overbrugd worden, zo'n 300 kilometer. Dat betekent hier al gauw dat je een dag onderweg bent. En er liggen een paar interessante plekken op de route dus ... uit de veren om kwart voor 6 en om 7 uur rijden.
In no time waren we de stad uit en reden we via Mount Entoto richting het noorden. Door een heuvelachtig gebied met landbouwvelden. Zo ver het oog reikt, kun je bergjes "tef" zien op de velden. Tef is het graan dat de basis vormt voor de injera (die wat zurige pannenkoek dus), die weer de basis is voor bijna alle Ethiopische gerechten.
Ondertussen vertelt Fitsum - onze gids voor de komende dagen - honderduit over het politieke systeem, de verschillen tussen stammen, het onderwijs (98% van de kinderen vanaf 6 jaar gaat naar school), hoe het zit met het eigendom van grond en zo voorts. De hele omgeving ziet er hier georganiseerd, schoon, welvarend, bijna idyllisch uit. Zo op het oog zou je niet zeggen dat dit één van de armste landen ter wereld is.
Bij het klooster van Debre Libanos belanden we middenin een begrafenisstoet en later onderweg bij een dorp weer één. Fitsum vertelt dat ze in Ethiopië 2 sociale systemen kennen in een gemeenschap. Eén heet Aku en is een soort coöperatieve spaarbank: iedereen legt maandelijks een bedrag naar draagkracht, de naam wordt genoteerd en iedere maand wordt er een naam uitgeloot en die ontvangt de totale pot van die maand. Het andere heet Adur en is een soort verzekeringspot. Er is er 1 voor vrouwen en 1 voor mannen van het dorp/wijk/vereniging. Als er bijvoorbeeld iemand sterft, regelen de mannen alles wat met de begrafenis te maken heeft (die trouwens altijd meteen op de sterfdag is), bij het huis wordt een tent opgezet en 3 dagen lang wordt er dan gerouwd en getroost. De vrouwen zorgen dan voor de ontvangst, het eten en alle overige huishoudelijke dingen. En uit de verzekeringskas worden dan de kosten betaald.
Het klooster is een pelgrimsoord voor de Ethiopisch Orthodoxe gelovigen, het geloof met de meeste aanhangers in dit land. De plek staat bekend om een monnik die in een plaatselijke grot meer dan 20 jaar lang op 1 plek heeft staan bidden, verloor daar zelfs een onderbeen bij, en toen hij stierf zou hij op vleugels naar de hemel zjin gedragen  ....... 🤔 zijn stoffelijk overschot ligt nu bij het klooster begraven. De grot mag, ook vandaag de dag nog, alleen door mannen worden bezocht. Voor het kloosterbezoek gelden sowieso strikte regels die we allemaal moeten lezen voor we naar binnen mogen .... (zie bij de foto's).
Na de lunch gaat de reis verder, het gebied gaat over in een droog, kaal landschap (soort "canyon"); we dalen af richting de Blauwe Nijl en stappen uit om even de benen te strekken. Wandelend over de oude brug naar de overkant (over de nieuwe mag je niet lopen een die mag ook niet gefotografeerd worden)  ontdekten we zowaar een heuse Nijlkrokodil langs de oever en dronken we in het wegrestaurantje aan de overkant en kopje buna. Ruim 2 uur later waren in Debre Markos, waar we in een "eenvoudig hotel" incheckten. Maar het bed en de wc waren schoon dus dan vinden wij het inmiddels al gauw goed. De wifi -verbinding is helaas wel kansloos (nog steeds niet "bij" dus ...).
Beneden had een deel van de groep zich geïnstalleerd op het terras op de stoep en niet veel later zaten we er met de hele groep gezellig te kletsen. Meteen besloten om met zijn allen wat te gaan eten in het tentje aan de overkant (het restaurant in het hotel was een beetje een donker hol dat bovendien al vol zat met mannen die naar voetbal keken). Er stond niet heel veel bijzonders op het menu en wat we kregen was (f)lauw; maar het vulde en kostte bijna niets (voor 7 bier, water en 1 fles wijn + eten voor 11 personen moesten we 830 birr betalen, ongeveer 26 euro .....). Op het bijbehorende, zowaar leuke terras nog wat nagepraat voordat we uiteindelijk te bed gingen (beter gezegd: te plank 😉).