Aapjes kijken

5 januari 2019 - Debark, Ethiopië

Heel fijn: een dagje de natuur in. Ten noorden van Gondar op ongeveer 1,5 uur rijden, liggen de Simien Mountains. Op het gemakkie tuffen we richting Debark, waar we die nacht zullen slapen. Als we onderweg even stoppen om van het uitzicht te genieten, voelen we al dat we hier vrij hoog zitten, op zo'n 3.100 meter. Eenmaal in Debark eerst met de hele stapel paspoorten de groep in het kantoortje laten registreren + de gids en scouts (met geweer) regelen en daarna inchecken in ons eenvoudig, maar prima, hotelletje: Simien Park Hotel. Debark is dé uitvalsbasis voor wandeltochten dit het gebergte (dat overigens ook weer een Unesco World Heritage site is). Voordat we op pad gaan, drinken we eerst nog even een kopje buna en rekenen we de lunchpakketjes af (aardappel, gekookt ei, banaan en een broodje tonijn).

Daarna is het nog ongeveer een half uur over een "massage road" naar het park zelf. Eenmaal daar dalen we een paar meter af en besluiten dan dat dit eigenlijk wel een mooi plekje is voor een picknick: prachtig uitzicht! Na de lunch op pad, een relatief rustige wandeling. Op 1 plek hadden de locals wat souvenirs uitgestald maar verder werden we daar aardig met rust gelaten en was het heel fijn vertoeven.

Na zo'n anderhalf uur wandelen kwamen we bij een plek waar een grote troep apen neergestreken was. Deze zogenaamde Gelada bavianen komen alleen in dit gebied voor en zijn kennelijk wel wat bekijks gewend want ze gingen doodgemoedererd hun gang; we konden er gewoon bijna naast zitten. Heel bijzonder! Na ruim een half uur genieten van het schouwspel, vooral de stoeiende kleintjes waren geweldig, moesten we helaas terug ...

In Debark was er zowaar stroom - en dus wifi - en konden we nog net het verslag en de foto's van de dag ervoor uploaden. Tijdens het eten viel de stroom weer eens uit en deze keer bleef dat ook zo. In het pikkedonker konden we echter probleemloos onze weg terug vinden. Vanwege de kou en het duister was er namelijk bijna niemand meer op straat.

Ook de volgende ochtend was er nog geen stroom. Het water in de boiler was nog wel heet dus we konden nog wel een beetje provisorisch douchen. Het ontbijt was echter karig: droog brood met Remia margarine én pindakaas 🤤. Daarna terug naar Gondar.

Onderweg stopten we voor buna bij een verlaten lodge. Er kon daar ook gehiked worden; een deel van de groep besloot dat ze nog wat energie kwijt moest maar wij lieten deze optie fijn aan ons voorbij gaan. Na de koffie zochten we een relatief beschut (het was inmiddels namelijk heel hard gaan waaien) plekje in de zon en hebben daar lekker een paar uur gezeten.

Terug in Gondar zijn we met de bajaj (spreek uit: basjasj) naar het centrum gegaan, hebben er heerlijke vis gegeten bij Masterchef en - onder grote belangstelling van de locals - en potje pool gespeeld in het parkje bij het kasteel.

Terug in het hotel (ook daar geen stroom en geen wifi) nog wat gedronken met wat andere groepsgenoten en op tijd naar bed want morgen staat er weer een lange reisdag op het programma.

1. Jose:
    5 januari 2019
    Wat een leuke aapjes (foto's van de apen staan bij gisteren ;-).
    Ook al groter wild gezien? Of komt dat niet voor daar?
  2. Ttol:
    5 januari 2019
    Weer een goed verhaal,heb ook alle foto,s nog bekeken.
    Dan waan je je in een andere wereld .
    Zo dadelijk ga ik weer naar Azië om een mooie fietstocht te bekijken,van een vriend die daar drie maanden rondfietst .
  3. Alice:
    6 januari 2019
    Wat een prachtige reis! En Hilke wat heerlijk dat je dit allemaal weer kan doen met je nieuwe knie.
  4. Rob:
    6 januari 2019
    👍🐒😀mooi om te zien en te lezen!
  5. Gerreke:
    6 januari 2019
    Onder de indruk van verhalen en foto's. Verrassend land, had een heel droog Ethiopië voor me.
  6. N.M. Ferreira:
    7 januari 2019
    Die apen blijven fascineren ;)