Tabak, koffie en .... rum natuurlijk!

10 mei 2023 - Vinales, Cuba

Ruim voor 9 uur was onze chauffeur er alweer om ons naar de volgende bestemming te brengen: Viñales, een kleine 200 km verderop en de meest westelijke plek op onze reis. We reden door een, best wel groen, landschap over een redelijke, maar wel saaie weg. Weinig verkeer, af en toe een vrachtwagen, tractor of paard en wagen en op de achtergrond in de verte wat heuvels. De zon brandt lekker, al zijn er vandaag ook wat wolkjes.

Na ruim een uur rijden nemen we de afslag en wordt het meteen anders. Slechte weg, veel bochtenwerk, geen kans op inhalen, vaak om de gaten in het wegdek heen slalommen, dwars door dorpjes. Een stuk minder saai! Langzaam maar zeker rijden we steeds verder omhoog de heuvels in. Tot we op een gegeven moment aan de andere kant van de heuvel een prachtig uitzicht hebben op "Valle de Viñales". Helaas mogen we hier niet stoppen voor een mooie foto, maar niet getreurd, dat gaat helemaal goedkomen. Niet veel later rijden we Viñales binnen. Aan een leuke, bedrijvige straat, ligt Casa Cristal en Kenny, die hier met zijn zoon woont, heet ons erg hartelijk welkom. Wat een fijne plek!

Volgens Kenny moeten we echt de "grottentour" doen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat ... kennylijk 😁 Dus eerst maar weer even de bank beroven (beduidend slechtere koers dan in Havana helaas, wisselkoers 1.000 =  €8 🤔). Verderop in de hoofdstraat uitgebreid geluncht en daarna naar huis geslenterd.

Om 3 uur werden we opgehaald door Oñal in zijn oldtimer. Eerst naar de Cueva del Indio, heel kort boottochtje door de grot met de uitgang aan de andere kant van de berg en daar staat Oñal ons op te wachten. Door naar de Cueva del Palenque, ooit de plek voor de slaven van de tabaksplantages in de vallei om naartoe te vluchten en te schuilen. Heel klein grotje met aan het eind een beetje lachwekkend "folkloristisch" optreden met drums en dans van twee nazaten van slaven. Gelukkig zagen zij er ook de gekkigheid wel van in. Daarna reden we naar diverse plekken met een prachtige uitzichten; we snappen wel dat deze vallei met bijzondere kalkstenen "bulten" op de lijst van Unesco Werelderfgoed staat. Leuke tocht maar vooral vanwege de kosten niet echt eentje om aan te bevelen.

Eenmaal thuis deelden we onze ervaring met Kenny, kletsten nog wat over de zin van het leven, beetje chillen op ons terrasje en aan het begin van de avond richting Hoofdstraat om daar bij een fijne rooftopbar wat te drinken.

Prima geslapen en na een, minstens net zo prima, ontbijtje werden we door "Bertus en Tinus" op de motor opgehaald (filmpjes 😁📽️) en gingen we oerend hard door de Hoofdstraat (nou ja ... meestal stapvoets) naar een plekje buiten het dorp waar onze gids Ismael ons opwachtte. Al kletsend in "Spanglish" wandelden we door de prachtige omgeving, tussen de fincas door. Blijkbaar komt uit dit gebied de allerbeste tabak van de wereld, vanwege het klimaat en de mineralen in de bodem. Maar ook hier hebben ze in toenemende mate last van klimaatverandering. Het wordt steeds droger en het water in het meer voor de irrigatie staat ieder jaar lager.

We drinken "cafe criollo" bij een uitkijkpunt en wandelen door naar een boerderij waar ze koffie en tabak verbouwen en verwerken en waar ze van een lokale fruitsoort rum maken (en dus niet van suikerriet). Tonio demonstreert hoe ze hier met de hand de tabaksbladeren in 3 lagen stapelen, snijden en er sigaren van rollen (minstens 20 minuten per sigaar). Dit zijn de "puro's", pure, merkloze, traditioneel gerolde sigaren zonder chemicaliën en nicotine (ze verwijderen de nerven van het blad waar kennelijk de nicotine in zit), maar met honing en kaneel. En ze ruiken echt zoet. Overigens mag iedere boer maar 10% van de tabaksoogst houden voor eigen gebruik en verkoop, de overige 90% gaat naar de overheid, die in fabrieken de tabak massaal verwerkt, er weer nicotine en chemicaliën aan toevoegt, en vervolgens exporteert.

We raken al aardig gewend aan klimaat en tempo, dus de rest van de (mid)dag houden we siësta, dwz uitgebreid lunchen, voetbal kijken, biertje drinken en online "bijlezen" dankzij gratis WiFi in het restaurant 😁

Morgen naar Soroa!

1. Ria:
    10 mei 2023
    Viñales prachtig maar ook de plek waar wij ons als toeristen het meest "bedondert" voelde. En met de grot (een andere) hadden wij dezelfde ervaring.

Mooie reis verder
  2. Jose:
    10 mei 2023
    Leuke verhalen, maar met fotos nog leuker!
  3. Annemarie:
    Super. Mooie foto's en leuk boeiend verslag weer. Xxx
  4. Mieke (je ex collega uit BE):
    10 mei 2023
    MMMM lekker .. rum (ik vroeger in Jamaica ook veel geproefd ..)
  5. Je lieve nichtje:
    12 mei 2023