¡Eso es Cuba!

21 mei 2023 - Varadero, Cuba

Het was heerlijk toeven aan het strand van Varadero. Alle tijd om te lezen, in zee te zwemmen, te ontspannen en de ervaringen van de dagen ervoor op een rijtje te zetten. We hebben veel gezien en gedaan en genoten van, als altijd, bijzondere ontmoetingen.

Wat viel ons op?

• Het is rustig op de (snel)wegen, natuurlijk omdat het laagseizoen is maar vooral ook vanwege de (relatief) hoge energieprijzen. Gelukkig hadden wij deze keer geen auto gehuurd, heeft ons veel geld en vooral ook veel tijd bespaard .....
  • Ook opvallend: geen reclameborden langs de weg, wel veel billboards met Fidel en Che die de herinnering aan de revolutie levend houden.
  • Hechte gemeenschappen: iedereen kent iedereen, beveelt elkaars restaurantje, winkeltje of barretje aan en begroet elkaar op straat (en snelweg).
  • Met al de oldtimers (van enorme Pontiacs tot kleine Lada's) die je echt overal tegenkomt (er zijn er bijna meer dan moderne auto's en zijn er echt niet alleen in Havana voor de toeristen) waan je je soms in de jaren 50 .... totdat je mensen met een mobieltje tegenkomt en weer die eeuwige reggaeton-muziek hoort 😅
  • Gestudeerd? Leuk maar als taxichauffeur, gids of in de horeca verdien je meer.
  • Veel is toe aan een flinke onderhoudsbeurt (huizen, monumenten, auto's etc ) maar onderdelen zijn gewoon niet te verkrijgen. Cuba kan maar heel beperkt goederen importeren.
  • De wisselkoers is precies dat, een koers die de hele tijd wisselt, van 125 tot 190 pesos voor een euro. Tip voor als je ooit gaat: neem veel euro's of dollars aan cash geld mee
  • Tijdens onze paardrijtocht leerden we: paarden eten graag mango's, heel graag zelfs. We konden niet stilstaan of hup, ze gingen weer op zoek. De teugels strak aanhouden dus 🙂
  • Om toch een beetje bij te verdienen, verkopen mensen van alles langs de kant van de (snel)weg: mango's, aardappelen, kool, eieren, rum, pinda's
  • De laatste 2 dagen waren we in een all inclusive resort: daar zijn we duidelijk niet voor in de wieg gelegd (wel een leuke Beach Party op de laatste avond). Maar voor even was het erg lekker om zelf nergens over na te hoeven denken 😉
  • Cuba is een bijzonder land met mooie afwisselende landschappen, maar ook met een grillige geschiedenis die tot op de dag van vandaag doorwerkt. Zoals bijna overal echter, laten de meeste mensen zich er niet door uit het veld slaan, overleven door te improviseren en blijven vriendelijk. Respect!

Het was fijn om weer op reis te zijn en zeker ook weer om al jullie reacties te lezen. Dank voor het meereizen 😗

¡Hasta el próximo viaje!

......

Oh ja, nog even de statistieken:

Tot en met 23 mei ontving ons reisblog 450 bezoekers met 6798 paginaweergaven.

1. Machteld:
    21 mei 2023
    Prachtige verhalen, mooie omschrijvingen weer. De billboards met Che en Fidel hingen er 30 jaar geleden ook al. Hoe lang nog, vraag ik me af. Maar toen, net als nu, overal supervriendelijke mensen met een geweldige joie de vivre, ondanks alles. Wij hoorden destijds overal salsamuziek, jullie nu reggae. Toen ik er was, kwamen er overal groepen met kindjes op ons af die vroegen om papier, schriften, potloden enz. Hopelijk hebben ze nu genoeg van die spullen die bij ons heel makkelijk op bijna elke hoek vd straat voor een habbekrats te verkrijgen zijn. Toen een prachtig mooi land, nu nog steeds, zo te lezen. Goede terug reis en zo en tot gauw.
  2. Ans:
    21 mei 2023
    Leuk om met jullie mee te kunnen reizen door Cuba. Wij waren hier in 2015. Er blijkt weinig veranderd. Wij konden toen geen gebruik maken van internet.
  3. Riek:
    21 mei 2023
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto’s. Tot gauw.
  4. Ella:
    21 mei 2023
    Mooie verhalen, mooie foto’s. Ik geniet van allebei, fijn om op deze manier kennis te maken met een mij onbekend land. Dank, Ella
  5. Murielle:
    21 mei 2023
    Heerlijk om te lezen Hilke. Bijzonder land zo te lezen en volgens mij hebben jullie er met volle teugen van genoten. Goede reis naar huis! Murielle
  6. Lia vander Waarde-Buning:
    21 mei 2023
    Weer leuke verhalen en foto's soms🙃. Goeie terugreis!
  7. Yvonne:
    22 mei 2023
    Goede reis heb weer genoten van de verhalen en de foto's
  8. Astrid:
    22 mei 2023
    Wat een mooie vakantie weer in een prachtig land zo te zien aan de foto's. Goede vlucht naar huis.
  9. Annem:
    22 mei 2023
    prachtig weer en fijn om mee te reizen op deze manier met jullie.xxx
  10. David Boardman:
    23 mei 2023
    So happy you had a good trip, though I bet it was quite warm.
  11. Gerreke:
    24 mei 2023
    Mooie verhalen en foto's! Beetje Cuba-wijzer. Dank HiPa.