Azúcar!

18 mei 2023 - Remedios, Cuba

Weer onderweg naar de volgende plek, Remedios. Dwars over het eiland, van de zuid- naar de noordkust. En alweer via een prachtige route, weliswaar in een aftandse, stinkende taxi, die onderweg regelmatig koelwater moest bijvullen ... Maar hé, het is Cuba, dus wij doen niet moeilijk.

Remedios is een klein dorpje in de centrale regio en het achtste dorp in Cuba dat is opgericht door de Spanjaarden in 1513. Het historische centrum is uitgeroepen tot nationaal monument. Hier zie je een aantal goed bewaard gebleven voorbeelden van de Spaanse architectuur uit de zeventiende eeuw. Bijzonder zijn de grote portalen aan de gebouwen waarbij de dakrand de wandelaars beschermt tegen de zon. Ook vind je veel van de typische grote ramen met ijzeren hekwerk, huizen met mooie binnentuinen (zoals onze Casa) en prachtige dakterrassen.

We bezoeken de kerk en doneren geld en onze reis-verbanddoos zodat broeder Lazaro de armsten daarmee kan helpen. Hij vertelt dat hij van de giften bijna iedere dag voedsel aan ruim 200 mensen kan uitdelen. Ondanks dat het land enorm vruchtbaar is, zijn er, vooral op het platteland veel mensen die het moeilijk hebben. Iedere donatie is dan ook welkom.

In de middag regelden we een bici-taxi die ons voor 1.500 pesos naar het "suiker-museum" een paar kilometer verderop brengt (heel wat anders dan de $ 60,-- die we hadden moeten betalen voor een taxi naar het strand). Het museum Marcelo Salado is op de voormalige suikerplantage met dezelfde naam gevestigd en was nog tot het jaar 2000 in gebruik. Van alle suikerfabrieken op Cuba zijn er nu nog ruim 20 in bedrijf. Op het terrein zijn de verschillende manieren van het verwerken van suikerriet, van het traditioneel tot industrieel, te zien en de nodige treinen waarmee de balen suiker naar de haven werden vervoerd. Overigens is suikerriet geen inheemse plant, maar ooit door Diego Velazquez vanuit Nieuw Guinea naar Cuba gebracht, in eerste instantie als medicinale plant totdat na veredeling ontdekt werd dat je er ook (bruine) suiker van kunt maken. En rum natuurlijk, veel rum!

Terug in het dorp aten we wat, hielden we siësta en speelden we 's avonds in het cafeetje op het plein, net als de locals, een paar potjes domino (alleen dan niet om geld).

Vanaf morgen houden we 2,5 dag "strandvakantie" ⛱️🙂

1. Je lieve nichtje:
    18 mei 2023
    Wat interessant allemaal, leuk!