En door!

6 augustus 2021 - Tartu, Estland

Volgende ochtend waren de spullen min of meer droog. In ieder geval droog genoeg om in te pakken. Na al het water van gisteravond scheen gelukkig de zon weer volop. Kan de boel in de auto nog even fijn verder drogen. Vandaag rijden we richting het noorden, naar Letland, waar we in Sigulda een tussenstop zullen maken op doortocht naar Estland. Letland zelf "doen" we op de terugweg.

Onderweg doen we Jekabpils aan, waar een kasteel en een paar mooie kloosters te bewonderen zijn. En daar zien we natuurlijk weer mooi foto- en filmmateriaal in. Zo gezegd, zo gedaan. Eenmaal daar gingen we eerst bij het kasteel langs. Ook dit kasteel is weer helemaal gerestaureerd. En dat lijkt mooi, maar eigenlijk is al dat restaureren net niks. Het ziet er eerder nep uit. Je gaat bijna verlangen naar een goede, ouderwetse ruïne. Hetzelfde geldt voor het klooster aan de overkant van de rivier: op wat bijgebouwen na, ziet het er strak uit, veel te strak voor onze smaak.

Maar goed, we zijn er nu, dus toch het plan maar gevolgd. Eerst een filmpje van het kasteel. Het lijkt er wel een beetje op dat de verbinding met de drone verstoord wordt. Maar de drone komt weer netjes terug, dus no worries. Daarna richting de rivier om vanaf de overkant ook het klooster te filmen. Op een mooi dijkje langs de Daugava (een flinke rivier, met meer dan 1.000 kilometer de langste in de Baltische staten zelfs) recht tegenover het klooster vinden een prima plek. Tot ineens .... Verbinding weg, drone gecrasht??? Geen idee, maar snel de auto in en terug, weer de rivier over om te kijken of we hem kunnen vinden. Gelukkig heeft dat ding een "locator" en op de parkeerplaats tegenover het klooster vinden we hem onderaan een boom. Inderdaad gecrasht en total loss. Natuurlijk hebben we daar een aparte verzekering voor, maar het is wel heel jammer dat we nu geen (overzichts)filmpjes meer kunnen maken ...  De crash zelf staat er nog wel mooi op 😳

En door .....! 🙂

We vervolgen onze weg naar Sigulda via de P8, over de binnenwegen op het platteland. Dit is echt een prachtige route; oké, af en toe zit je even achter een trekker en word je opgehouden door wegwerkzaamheden, maar dat is het alleszins waard. Wat natuurlijk ook meespeelt is dat het heerlijk weer is, met indrukwekkende, bijna "Hollandse" luchten.

Op zoek naar een plekje om te eten stuitten we zomaar op 1 van de beste restaurants van Letland, in een oud (ook weer opgeknapt) landhuis in Malpils. En wat bleek? Ze hadden ook nog een last minute annulering, dus meteen ook maar hier overnacht. Het voelt hier in Malpils Manor bijna als vakantie! 🙂

Volgende ochtend op tijd weg want we hopen op tijd in Tartu te zijn om de dameshockey finale van de Olympische Spelen te kunnen kijken (mits er goede wifi is natuurlijk). Onderweg hebben we vandaag in ieder geval Radio Olympia al aan. Al snel blijkt dat ons plan niet gaat lukken. Er wordt namelijk flink aan de weg getimmerd in Letland, letterlijk dus. Kilometers van stukje rijden, wachten, weer een stukje rijden, weer wachten ...  Uiteindelijk minstens een uur oponthoud.

Niet getreurd, we rijden gewoon op het gemakkie door en genieten van het landschap. Na twee uur waren we al bij de grens met Estland en ook hier weer geen controle 🙄.

Op het moment dat de dames goud hebben gewonnen, rijden we Tartu in. Tartu is een klein universiteitsstadje in het zuidoosten van Estland. Het is lekker druk in het oude centrum: er is een filmfestival gaande, maar ook zijn er allemaal foodtrucks, podia en exposities. Een deel van de exposities heeft als thema #Tartu2024, navraag leert dat deze stad over 3 jaar culturele hoofdstad van Europa is.

Al met al een ​​​​​prima plek voor een tussenstop, morgen door naar Tallinn!

1. Riek:
    Mooie foto’s.
  2. Truus Tol:
    7 augustus 2021
    Zo dat was een reis ,lekker nat laten regenen en veel gezien .
    De foto,s zijn ook erg mooi,
    Tot de volgende reis .
  3. Gerry Buijel:
    7 augustus 2021
    Erg mooi! Weer genoten van het verhaal en foto's
  4. Annemarie:
    8 augustus 2021