Naar het Noorden

3 januari 2016 - Lovina Beach, Indonesië

Hup, klaar met dat lanterfanteren .... op pad! We zijn hier natuurlijk ook om van de prachtige natuur te genieten en dus op tijd opstaan, snel ontbijten en het busje in om naar het noorden van Bali af te reizen. We waren in goed gezelschap en hadden een gids die min of meer nederlands sprak. Hij had het in 6 maanden geleerd en niet onverdienstelijk ook. Wel hebben ze hier af en toe moeite met de uitspraak van de "f's en v's" ... goed luisteren dus! De eerste stop was bij Blimbing (betekenis: stervrucht) waar we een wandeling maakten door en langs de sawa's (rijstvelden). Er werd nu nog volop geoogst maar dat zal over een tijdje lastiger zijn want het heeft al 7 maanden niet echt goed geregend op Bali..... Een smal paadje naast de velden leidde bergop naar een huis waar we een korte koppiepauze hadden. Langs het pad groeide allerlei soorten fruit: mango's, durian (of beter stinkvrucht: soms is het zelfs, vanwege die stank, verboden om deze mee te nemen in het hotel) en cacao. Naast het huis hingen nog een paar vliegende honden (vleermuizen) te chillen, bijzondere beesten. Weer onderweg ... een aantal keren gestopt om foto's te nemen o.a. bij een kraampje waar "opperbakjes" verkocht werden ... bij ieder huis, werkplek, winkel wordt iedere dag opnieuw bij de ingang en bij de huistempels 1 of meer offerbakjes gelegd om de goden gunstig te stemmen en de demonen af te weren. Die bakjes worden gemaakt van palmbladeren en gevuld met bloemen, stukjes fruit, wat rijst, wierook maar soms ook geld en sigaretten. Je weet immers maar nooit waar de goden behoefte aan hebben ... Een heel ritueel dat iedere dag opnieuw wordt uitgevoerd. Indonesië is vooral islamitisch (80% van de bevolking), Bali is echter een uitzondering: hier is 90% van de bevolking Hindoe. En goed ook, er zijn meer tempels dan huizen. Niet zo moeilijk als je bedenkt dat ieder huis minimaal een huistempel heeft én een familietempel. Meer info:
Na weer even rijden stopten we aan de noordkust voor lunch aan het strand bij Lovina Beach. Daarna ging het verder bergop (toch al ruim boven de 1600m). Het werd alsmaar donkerder en jawel hoor al snel zaten we in een stortbui van jewelste. Daar dus wel, maar ja, daar zijn geen rijstvelden ... de apen die we verwacht hadden te zien, hadden natuurlijk allang een goed heenkomen gezocht dus maar snel verder gereden naar 1 van de mooiste (water)tempels van Bali: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pura_Ulun_Danu_Bratan Bij grote ceremonies worden ook dieren geofferd en niet op de meest vriendelijk manier: de poten worden bij elkaar gebonden, ze worden met stenen verzwaard en levend het meer ingegooid ... op een prachtige plek, dat dan weer wel!
Daarna weer terug naar de kust. Onderweg wilden we graag stoppen op om Kopi Luwak te kopen, de beroemde "poep-koffie", maar helaas was de favoplek van de gids al gesloten, dat moet dan maar wachten tot 1 van de volgende dagen. Al met al weer "another fine day in paradise"!

===

Ready for some serious sight seeing. Off we went to the north of the island. In good company and with a Dutch speaking guide. First stop was at Blimbing where we got out and went for a walk through the sawas (paddy fields). After that we drank a little at the "Bat hangout" before we headed north again. Along the way we stopped at a small shop where they sell "offerings", small boxes made of palm leaves and filled with flowers, fruit, rice and incense (occasionally with money or sigarettes) to humor the gods and keep the demons at a distance.
After our lunch at Lovina Beach we visited one of the most famous temples of Bali: Pura Ulun Danu Bratan:

After that back "home", to our nice seaside resort. Another fine day in paradise.