Valle Sagrado

25 augustus 2016 - Ollantaytambo, Peru

Over 3 nachten zijn we weer terug in Cusco, maar in die tussentijd moeten we het met minimale bagage doen. Even de tijd nemen dus om goed uit te zoeken wat we wel en niet mee nemen in de rugzak. Uiteindelijk met heel weinig meer dan de kleding die we aan hebben, de wandelstokken, regenjas en tandenborstels zijn we op pad gegaan. Het plan was om met de taxi naar de busterminal te gaan en daar een bus te vinden richting Pisaq. De taxichauffeur had echter een goed verhaal dus besloten we ter plekke om hem de hele dag "in te huren". Eerste stop maakten we bij een dierenopvang Santuario Animal de Ccochahuas. Onvoorstelbaar wat mensen dieren aan doen om geld te verdienen. Het ergste waren de poema's, die in een discotheek in Lima hadden "gewerkt". Vanwege het feit dat hun nagels uitgetrokken waren (groeien nooit meer terug), kunnen die dus nooit meer terug de natuur in. Dat laatste is wel hun doelstelling, maar bij lang niet alle dieren lukt dat, helaas.
Daarna naar Pisaq, de eerste van de waarschijnlijk vele Inca-sites die we de komende dagen zullen bekijken. Het ligt aan het begin van de vallei en men denkt daarom dat het in eerste instantie een verdedigingsbolwerk was. Pisaq betekent patrijs en het gehele complex (enorm!) zou in die vorm aangelegd zijn. We hebben prachtig uitzicht op de vallei en de vele terrassen (ook door de Inca's aangelegd) https://nl.m.wikipedia.org/wiki/P%C3%ADsac
Na een deel van het complex bekeken te hebben (zeg maar een training van 1,5 uur :-), daalden we weer af naar het dorp zelf. Aan het centrale plein (dat natuurlijk ook hier Plaza de Armas heet) vinden we een prima cafeetje met balkon waar we goed zicht hadden op de kerk, de markt én de bergen. Na deze lunch bracht de chauffeur ons naar onze eindbestemming van de dag, een hotel ca. 6 dorpen verderop in Urubamba. En wat voor een hotel? Het is een voormalig klooster en ziet er prachtig uit. Dat zie je dan wel meteen weer terug in de prijzen. Tot aan het eten lezen en schrijven we wat bij (krachten sparen ...). Volgende dag weer een rit geregeld. Jorge wil ons wel een paar uur rondrijden. We gaan eerst naar Chinchero. Mooie plek. Ook hier hebben de Spanjaarden huisgehouden en op de stevige Inca-fundamenten een kerk gebouwd. Op het grote veld in het complex was een schoolklas bezig met leren vliegeren. Erg grappig hoe sommigen het probeerden en natuurlijk heeft Paul af en toe een handje geholpen (bloed kruipt ....). Na een uurtje reden we weer verder, naar Moray. Jorge kiest graag de kortste weg en dus gaan we dwars over de hoogvlakte over zand- en grintpaden; daar houden wij wel van. In Moray hebben de Inca's 3 "amfitheaters" aangelegd. Het waarom is niet helemaal duidelijk, maar men vermoedt dat het een soort laboratorium was: de Inca's zouden op deze terrassen hebben uitgeprobeerd wat de beste manier was om verschillende gewassen te verbouwen ... Wat het ook was, het ziet er prachtig uit.
Op naar Ollantaytambo, de laatste Inca-site van vandaag en ook de plek waar we overnachten. De weg er naartoe was weer spectaculair, nog nooit zoveel haarspeldbochten achter elkaar gezien. En regelmatig ging de rand van de weg meteen over in ravijn. Net alsof we in een aflevering van "De gevaarlijkste wegen van de wereld" zaten. Bij het inrijden van het dorp wordt al meteen duidelijk dat hier wat te zien is ... drommen toeristen, souvenirshops en restaurantjes. En al snel stuiten we op het indrukwekkende fort. We besluiten eerst maar naar ons hostel te gaan en later te kijken of we nog puf hebben voor deze beklimming. Jorge zette ons af en probeerde er nog een paar extra sol uit te slepen: "ik moest extra rijden naar het hostel". Maar nee Jorge, afspraak is afspraak.
Later in de middag toch nog even naar het fort gegaan, het is tenslotte 1 van de belangrijkste Inca-sites. Het was lang geleden het landgoed van Inca-keizer Pachacuti. Tijdens de Spaanse belegering was het de plek waar het verzet gevestigd was. Een plek met veel geschiedenis dus. Tegenwoordig is dit dorp vooral de plek waar vandaan veel toeristen richting Machu Picchu vertrekken. Zo ook wij!

1. Truus Tol:
    25 augustus 2016
    Weer een verslag waar je meer tijd voor nodig hebt om alles goed te lezen.
    Gelukkig hebben we Foto,s nog en het verslag zo dat we(ik) er vaker van kunnen geniete en in gedachten op reis te gaan.bedankt,tot het volgend verslag !
  2. Annemarie:
    25 augustus 2016
    super mooie foto's ook erbij erg leuk xxx
  3. N.M. Ferreira:
    25 augustus 2016
    Mooi! (Misschien diende het juist als irrigatiesysteem ipv laboratorium?)