Warappakreek

5 augustus 2013 - Kabalebo, Suriname

Vandaag op het programma: een tour langs de (voormalige) plantages. We werden opgepikt door een taxibusje, samen met nog twee Nederlanders, Erwin en Petra, en onze lokale gids Errol. Na een rit van ongeveer 1 uur kwamen aan bij plantage Alkmaar, aan de Commewijnerivier, waar de boot lag die ons verder zou brengen richting de Warappakreek.

De kreek, een kanaal, is een door de Engelsen in 1804 succesvol gebruikt om Suriname binnen te vallen en te veroveren op de Nederlanders. In dit gebied bevonden zich veel plantages, zoals cacao-, koffie-, suiker- en katoenplantages. Sinds de afschaffing van de slavernij raakte de kreek steeds meer verlaten en dichtgeslibt (http://www.warappakreek.com). Nu bevindt zich, links en rechts van de kreek, Zuid Amerika's grootste Mangrovewoud.

In 2007 werd begonnen met het uitgraven van deze kreek. Bij de uitgraving werden diverse gebruiksvoorwerpen uit de plantageperiode teruggevonden. Een klein deel van deze objecten is tentoongesteld in het privé-museum in Bakkie. Na 5 maanden uitgraven was de kreek weer bevaarbaar en vormt nu een waterweg tussen de rivier en de Atlantische oceaan.

De tour bracht ons via de rivier naar twee kleine rustige dorpjes op voormalige plantages. Plekjes waar iedereen iedereen kent en waar men zich nog veilig kan voelen. Deze huizen zijn, in tegenstelling tot de grote stad, dan ook niet voorzien van tralies voor de ramen. In een van deze dorpen, op plantage Alliance, genoten we van een heerlijke kop Souto: een goed gevulde soep met "geplozen" kip, groente en een ei. Een Javaanse delicatesse. Een heerlijk plekje om rustig te wandelen.

Na het bezoek gingen we verder stroomafwaarts om een bezoek te brengen aan Bakkie, de voormalige plantage Reynsdorp. Hier wordt hard gewerkt aan een klein resort. Inmiddels zijn twee huisjes klaar en worden nu een botanische tuin, een visvijver, een klein restaurant aangelegd en de collectie in het privémuseum verder aangevuld. In de toekomst willen ze dit uitbreiden met nog 10 huisjes, een zwembad, een conferentieruimte, en … het meest belangrijke … een hangmatteerplek.

Na een lekkere lunch voeren de de kreek weer op. Onderweg vertelde onze gids meer over de plantages. Hoe ruw het er aan toeging. Hoe en hoe zwaar de slaven gestraft werden bij overtredingen maar ook dat veel plantage-eigenaren opgelicht werden door de opzichters van de plantage. Het geval was namelijk dat veel eigenaren gewoon in Nederland/Europa woonden en opzichters naar de plantage stuurden. Deze gingen regelmatig met (minimaal een deel van) de winst aan de haal. Tegen de tijd dat de eigenaar hiervan op de hoogte was, en orde op zaken wilde stellen, waren ze ruim drie maanden verder. De opzichter was dan natuurlijk allang verdwenen.

De tocht over de kreek eindigde in de Atlantische oceaan. Hier draaide we om om vervolgens weer terug te varen. Leuk waren de vele kleine slijkspringers, kleine visjes met bolle ogen, die af en toe over het water heen sprongen zoals kleine dolfijnen ook voor een boot kunnen doen (zie ook bij Foto's en Video's). Onderweg stopten we nog even om het woud in te gaan. Zodra we voet aan wal zette werden we aangevallen door talloze muggen. Gelukkig waren we van te voren gewaarschuwd zodat we goed gekleed waren en volop DEET op onze onbedekte huid hadden gesmeerd.

De reden voor deze stop bij plantage Ben's Hope was de bezichtiging van de restanten van een oude stoommachine van een suikerrietplantage die door de laatste eigenaren was vernietigd en voor schroot achtergelaten (dat was op last van de overheid: alles moest verwijderd of onklaar gemaakt worden). Na de nodige foto's voeren we terug naar de plek waar onze rit naar de stad ons weer zou ophalen. Een heerlijke ontspannen dag. Eenmaal terug hadden we een kleine maaltijd en sloten we de dag gepast af met een paar biertjes bij 't Vat (inmiddels onze "stamkroeg").

=========

Today we will go on a tour to several (former) plantations. We were picked up by a small van together with 2 Dutch people, Erwin en Petra, and our local guide Errol. After 1 hour driving we arrived at plantation Alkmaar along the river Commewijne, where we boarded the boat that would take us further towards the Warappa Creek.

This creek, a canal, was used successfully by the English in 1804 to invade Suriname and win it from the Dutch. In this area there were a lot of plantations, where they grew cacao, coffee, sugar and cotton. Since the abolition the plantations were abandonded and the creek became silted up (http://www.warappakreek.com). Nowadays it runs through South America's largest mangrove forrest.

In 2007 they started to reopen the creek. During the dig they found several items from the plantation period. Part of this collection is now exhibited in the small private museum in Bakkie (the former plantation Reynsdorp). After 5 months of digging the creek was opened and now is a direct connection to the Atlantic Ocean.

We visited 2 small villages on former plantations. Villages were everybody knows everybody else and people feel safe. These houses therfor have no bars in front of the windows. In one of these villages, on plantation Alliance, we enjoyed a cup of Souto: a rich chicken soup with a lot of vegetables and an egg, a Javanese delicacy. A wonderful place to walk around.

After that we went by boat again to Bakkie. Here they are building a small resort, 2 cabins are already finished and they are now working on a botanical garden, a fish pond, a restaurant and expanding the collection in the private museum. In future they want to build another 10 cabins, a swimming pool and …......... most important …........ A “hammocking area”.

After lunch we sailed up the creek, while our guide was telling us stories about life on the plantations. How harsh times were, how and how often the slaves were punished (especially if they tried to escape) and also that a lot of plantation owners were “robbed” by their own wardens/supervisors. Most plantation owners still lived in The Netherland and had sent wardens to the plantation. And these warden regularly took (at least part of) the profits. By the time this news had reached the owner and could visit to set things straight, 3 months would have gone by and the wardens were long gone.

We went as far downstream untill we reached the Atlantic Ocean, turned the boat and went back. Very nice to see were the birds and small, funny fish (have a look at the Video's). We made a stop at plantation Ben's Hope. As soon as we set foot ashore we were attacked by mosquitos. Luckily they had warned us beforehand so we were properly clothed and used a lot of anti mosquito gel with DEET.

The main reason for this stop was to have a look at the remnants of an old steam engine. It had been fully deconstructed as was ordered by the gouvernment after the abolotion: alle buildings and machines should be removed or broken down. After taking some picturen we sailed back to the place where the bus picked us up and drove back to Paramaribo. It had been a great day and we concluded it at a nice bar where we had an few beers.