Naar de markt!

10 augustus 2013 - Kabalebo, Suriname

Vandaag (4/8) ging onze wekker af om 06.00 uur. Op het programma: een bezoek aan verschillende culturele markten in Paramaribo. Om 07.00 uur werden we voor het hotel opgepikt door een busje met nog tien andere toeristen uit Nederland. Als eerste stop stond de vogeltjesmarkt op het programma.

Deze vogeltjesmarkt is eigenlijk een competitie tussen kleine zangvogeltjes en wordt op de zondagochtend tussen 07.00 en 10.00 uur gehouden op het Onafhankelijkheidsplein. Het idee is je vogel zoveel mogelijk verschillende deuntjes te laten fluiten, dit vereist jarenlange training!! Voor ieder verschillend deuntje in een reeks krijgt de vogel punten. De competitie is een zeer serieuze aangelegenheid en wordt gehouden in 3 klasses: junioren, senioren en veteranen. En er gaat ook serieus veel geld in om. Er worden hoge bedragen betaald voor de vogels, soms duizenden euro's per vogel, en er wordt volop gegokt. Vandaar dat de vogels nogal vertroeteld worden. Eén van de mannen vertelde ons dat hij meer geld uitgaf aan zijn vogel dan aan zijn vrouw.

De volgende markt was een lokale Chinese markt. Heel herkenbaar, want natuurlijk leek deze markt en alles dat er verkocht werd, sprekend op de markten die we vorig jaar in China hebben gezien. Op deze markt hebben we heerlijke kwarteleitjes geproefd. Aansluitend bezochten we nog een Chinese winkel met tevens een traditionele apotheek.

Volgende stop was de Javaanse markt. Deze was niet zo bijzonder, ook omdat we deze eerder al bezocht hadden. Wel kocht de gids hier weer een paar lekkernijen om uit te proberen. Tijdens het bezoek aan deze markt brak er een behoorlijke regenbui los boven Paramaribo. Dit veranderde het plan. We zouden eerst de Orchideeënmarkt bezoeken, maar vanwege de regen bezochten we eerst de plaatselijke dierentuin. Slecht plan. Het was een hele trieste bedoeling met als dieptepunt een tijger die er heel slecht uitzag: té mager en hij kon nauwelijks fatsoenlijk op de poten staan. We sloten de tour af met een bezoek aan de Orchideeënmarkt. Al en al was niet echt een geslaagde tour.

De hele dag was het al druilerig en we besloten verder weinig te doen behalve natuurlijk de reisverhalen bij te werken. Om toch de dag tot een goed einde te brengen hebben we ons zelf op een heerlijk menu getrakteerd bij Baka Foto in Fort Zeelandia.

Morgen (5/8) hebben we een vrije dag: dus uitslapen, rustig ontbijten, de échte markt bezoeken en wat dingen voor de komende week regelen. Daarna verdwijnen we voor 5 dagen in de jungle bij Kabalebo.

=========================

To the market!

Today (4/8) we got up at 06.00 hrs. Early because we were going to visit severel cultural markets in Paramaribo. First stop: the bird market! Actually this market is a “tournament” and the birds are the competitors. The idea is that your bird sings the most different tunes, ofcourse this requires years of training! This tournament is serious business and the birgs are competing in different categories: junior, senior and veterans. And ofcourse there is serious money involved. People pay high prices for the birds, sometimes even thousands of euros, and there is also a lot of gambling going on. So the birds are really “pampered” by their owners. One man told us that he spends more money on his bird than on his wife …

Next the Chinese market. Very much like the markets we had seen in China last year. Here we tasted some delicious quail eggs. After that we visited a Chinese shop that also sold traditional Chinese medicines. Then the Javanese market. Not so special, also because we had visited this one already a few days ago. Our guide bought some delicacies to try. During this visit it started to rain heavily. This changed the plan. We would first visit the zoo before going to the Orchid market, in stead of the other way around. It was a bad idea to visit the zoo. Very sad to see the animals in such poor conditions, expecially one tiger looked bad: too skinny and barely able to walk. We ended the tour with a visit to the Orchid market. All in all not a great tour.

It had been a grey and rainy day so far and we decided not to do much more that day except writing our blog. And in the evening we treated ourselves to a nice dinner at Baka Foto in Fort Zeelandia.

Tomorrow (5/8) we have the day off: so sleep in, enjoy breakfast, visit the Central Market and arrange some things for next week. After tomorrow we will disappear into the jungle at Kabalebo for 5 days!