Jungle book

11 augustus 2013 - Paramaribo, Suriname

Kabalebo is een resort op ruim een uur vliegen van Paramaribo. Het ligt in het westen van Suriname midden in de jungle. De dichtstbijzijnde nederzetting is 2 weken varen, meer dan 250 km. Waarom varen, omdat er maar twee mogelijkheden zijn om hier te komen: met het vliegtuig of per boot. De enige manier van communicatie met de buitenwereld is per satelliet telefoon. Het resort heeft plaats voor maximaal 38 gasten.

Vanaf vliegveld Zorg & Hoop vertrokken we met een klein toestel, met nog 8 gasten, richting Kabalebo. De vlucht ging over een eindeloze jungle met hier en daar een paar woningen aan een rivier en een weg naar ?, dus vanuit de lucht zag je voornamelijk één uitgestrekte massa groen. Het vliegtuig landde op een grasveld van 1000 m lang en stopte voor de deur van het hoofdgebouw, de main lodge, van het resort.

We begonnen met een meet & greet met de groep onder het genot van zelf samen te stellen souto (soep). Een leuk, zeer gevarieerd gezelschap, twee kinderen en acht volwassenen. Na de lunch kregen we onze kamers toegewezen. Wij hadden een paar dagen van te voren onze reservering van een gewone kamer veranderd naar een cabana, dit is een huisje aan de rivier, ongeveer 1 km van de main lodge vandaan. Hier werden we met een golfkarretje naartoe gebracht; we kregen een portofoon mee om hun op te roepen als we naar de main lodge wilden. De rit volgde de landingsbaan van het resort en ging aan het einde ervan door een klein stukje jungle naar de rivier. Het bleek dat wij de enige gasten aan de rivier waren, we hadden het rijk voor ons alleen!

Na het uitpakken gingen we terug en kregen we een introductie-boswandeling en een kleine boottocht. Toen we daarvan terug kwamen stond het diner al klaar en brachten we de avond door met een uitgebreidere kennismaking met de andere gasten. Om 22.00 uur stond onze “taxi” klaar en bracht ons naar ons huisje aan de rivier onder een prachtige sterrenhemel. Morgen zouden we op pad gaan naar Kilo 3, een kleine waterval in het woud.

Dag 2

Al vroeg in de morgen werden we gewekt door de lokale wekdienst, brulapen. Een golf van gebrul door de bomen achter onze (copa)cabana wekte ons net voor zonsopgang. Eigenlijk 45 minuten te vroeg. Toch besloten we op te staan, een kopje thee op de veranda te nemen en dan lopend naar de main lodge te gaan (ca. 20 minuten) in plaats van de taxi te bestellen.

Tijdens het ontbijt werd de groep opgedeeld in twee groepjes van vijf. Iedere groep ging een andere richting uit met een gids. Vandaag ging onze groep naar Kilo 3. Kilo 3 is de naam van een stroomversnelling in een van de zijkreken van de rivier. Eerst met de boot een stukje stroomafwaarts, deels zonder motor (dobberen op de stroom) zodat de jungle geluiden de kans kregen om door te dringen, vervolgens een mooie wandeling van ongeveer een uur. Eenmaal aangekomen bij de stroomversnelling werd er gepicknickt en namen we een (spreekwoordelijke, want te ondiep en teveel rotsen) duik in het heerlijk verfrissende water. Daarna volgden we dezelfde weg terug te gaan naar de main lodge. Hier hadden we het tweede deel van de middag voor ons zelf. We gebruikten de tijd om even lekker te lezen en te zwemmen in de rivier voor onze cabana, voordat we naar de lodge gingen voor het avondeten.

Dag 3 in Kabalebo

Vandaag staat een pittige wandeling op het programma. We gaan met de hele groep naar de Charlie Falls, watervallen halverwege Misty Mountain. Drie uur door de jungle, voornamelijk bergop klauteren, dan even lekker genieten van het water, om vervolgens weer terug te lopen. Een hele klus.

Een tocht door de jungle is mooi, maar inspannend omdat je constant uit moet kijken waar je loopt en wat je vastpakt. Voor je het weet stap je in een gat of grijp je in een wespennest onder een blad. Tijdens de tocht leerden we meer over de planten, de bomen en de dieren die hier leven. Zoals de kogelmieren, grote mieren die de naam te danken hebben aan het gevoel dat hun giftige beet geeft, de “bospolitie”, vogels die een signaal fluiten om aan te geven dat er indringers (wij dus) in de buurt zijn en vele bomen en planten met medicinale eigenschappen. Het regenwoud is echt dé medicijnkast van de wereld (meneer Bayer heeft er goede zaken gedaan).

De heenweg was niet eenvoudig, wel de moeite waard. Vooral het eerste deel waar we een paar honderd meter lang soms tot de knieën door de modder moesten ploeteren. Het was warm, maar niet te warm, en gelukkig geen stekende paardenvliegen zoals het wel ooit het geval was tijdens een wandeling in het Amazone-gebied. Eenmaal aangekomen bij Charlie Falls genoten we van een welverdiende lunch en een duik in het heerlijke water.

De terugweg ging sneller omdat het bergaf ging, maar evengoed bleef het opletten want voor je er erg in had, glibberde je onderuit. Eenmaal terug op de lodge gingen we naar onze cabana, namen weer een korte duik in onze rivier, even wat rusten (6 uur jungle voel je wel in de benen!), eten, kletsen met de groep, en naar bed. Morgen doen we het rustig aan. Geen wandeling, uitsluitend een boottochtje.

Dag 4

Another day in paradise! Deze ochtend namen we wat tijd om aan ons verslag te werken. Om 11.00 uur werden we opgehaald met het golfkarretje en naar de boot gebracht. Vandaag zijn twee personen van onze groep met een gids op pad gegaan voor nog een fikse wandeling. We gaan ze per boot opzoeken om ze mee te nemen naar een klein eilandje in de rivier. Hier hebben we een lunch en een kans om weer in de rivier te zitten bij de stroomversnellingen.

Na een kwartier gewacht te hebben kwamen onze twee wandelaars uit de jungle. Als gepland gingen we naar het eilandje waar we nog een foto konden maken van een grote vogelspin en Paul een massage van de rivier kreeg. Op de terugweg werden we getrakteerd op een heuse tropische regenbui. Kletsnat kwamen we weer aan bij de lodge.

's Avonds heeft Paul nog geprobeerd een meerval aan de haak te slaan maar helaas: de vissen waren ook op vakantie. Bijkomstige informatie: het aas waren piranha's, uit dezelfde rivier waar we al die tijd in gezwommen hebben .....

Dag 5

Vandaag de laatste (halve) dag in dit heerlijke resort. Als laatste excursie stond een kanovaart met aanvullend een kleine jungletocht en de bezichting van de Moi Moi watervallen gepland. Eenmaal terug, alweer drijfnat van de regen, stond ons een lichte maaltijd te wachten en een uur later vlogen we met een klein vliegtuigje, met slechts plaats voor 5 passagiers, terug naar Paramaribo. Morgen gaan we op jeepsafari.

Samenvattend: Kabalebo is een prachtige plek, er is veel moois te zien, veel rust (geen wifi!), leuke medegasten, prima ontvangst en comfort én een wasmachine met droger (erg nodig!). Aanrader!

=============

Kabalebo is a resort at roughly 1 hour flying from Paramaribo. It is situated along the Kabalebo river in the west of Suriname in the middle of the jungle. The closest village takes about 2 weeks sailing, and is over 250 km away. There are only 2 ways to get here, by plane or by boat. The only way to communicate with the rest of the world is a satellite telephone. It has a capacity of 38 guests.

Our plane left from airfield Zorg & Hoop with 8 other guests. We flew over a seemingly endless jungle, here and there some huts and a road to nowhere, but mainly one big green mass. The plane landed on a airstrip of a 1000 m long and stopped in front of the main lodge. We started with a meet&greet with the other guests (2 children and 8 adults) while we were enjoying home made noodle soup.

After lunch we went to our rooms. A few days before departure we had changed our booking from a room in the main lodge to a river cabana, approx. 1 km from the main lodge. They brought us there in a golf cart and gave us a walkie talkie so we could “call” them if we wanted to go back to the lodge. The ride from the lodge followed the air strip and at the end we drove through a small part of the jungle to the river. As it turned out we were the onlye guests there, so we had the place all to ourselves!

After unpacking we went back to the lodge, had an introduction jungle walk and a boat ride. Once back dinner was served and we spent the evening talking with the other guests. At 22.00 hrs our taxi was waiting to take us to our lovely cabana. Tomorrow we would go to Kilo 3, a small waterfall in the jungle.

Day 2

Early in the morning we woke up to the sounds of howlers (monkeys). A big wave of howling sounds through the trees behind our cabana woke us up just before sunrise. In fact 45 minutes too early …. We decided to get up anyway, have a cup of tea and walk to the main lodge in stead of “ordering” the taxi.

After breakfast the group was split into 2 groups of 5 people, eacht going their own way ofcourse with a guide. We were going to Kilo 3, a rapid in one of the tributaries of the Kabalebo river. First we went downstream, partly without the engine so we could hear the jungle sounds better, after that a nice walk of about 1 hour to the rapid. Once there we had a picknick and took a dive (not really though, too shallow and too many rocks) into the refreshing water. In the afternoon we went back to the resort and had the rest of the afternoon off. We read some and had a swim in the river in front of our cabana, before we went to the lodge again for dinner.

Day 3

Today we would make a long walk with the whole group up Misty Mountain to Charlie Falls. Three hours of walking (climbing) and after that enjoying the refreshing water before walking back: so some serious activity!

A jungle walk is great, maar very strenuous because you are always watching carefully where to walk and what to hold. Before you know it you step into a hole or grab a wasps' nest under a leaf or an branch. During the trip we learned more about the plants, the trees and the animals. About bullet ants, big ants that are named that way because of the feeling that their poisonous bites give, about the “jungle police”, a bird that makes a sound to indicate that there are intruders (us!) in the forrest and about many medicinal trees and plants. The jungle really is the world's largest medicine cabinet (mister Bayer did great business here).

The walk was not easy but worth the while. Especially the first part where we had to struggle through the mud (almost knee high) for a few hundred meters. It was warm, but not too warm, and fortunately without the biting horseflies we met in the Amazone jungle. Eventually we arrived at Charlie Falls and enjoyed lunch and a refreshing dive into the river.

The way back took less time because it went mostly downhill, but you still had to watch out because the road was very slippery. Once back we went back to our cabana, swam a little, rested for a while, after that had dinner and went to bed. Tomorrow morning we will take it easy, no walk just a boat ride.

Day 4

Another day in paradise! This morning we wrote our blog and at 11.00 hrs we were picked up and brought to the boat. Two people went out for a walk again and we would pick them up with the boat to go to a small island to have lunch and a swim. We had to wait for them for a little while and then took off. At the small island there was a tarantula waiting for a personal fotoshoot …. On the way back we were treated to a real rain shower. Soaking wet we arrived at the lodge.

In the evening Paul went on a small fishing trip, but unfortunately the fish were also on holiday. Interestingly: the bait were piranas, from the same rivier where we had been swimming all this time.

Day 5

Our last (half) day at this great place. Last activity: in a canoe to the jungle, short walk and a visit to Moi Moi waterfall. Once back (ofcourse soaking wet again) we had lunch and an hour later we flew back to Paramaribo. Tomorrow we will go on a four-wheel drive safari.

In short: Kabalebo is a wonderful place, there is much to see, it is very peaceful (no wifi!), very entertaining guests, great comfort and a washing machine and a dryer! We love it!