"Metro-pool"

20 februari 2017 - Sint-Petersburg, Rusland

Dag 2. En natuurlijk weer een druk programma. Eerst maar eens ontbijten. Julia had ons getipt dat er aan het begin van de straat een goed tentje zat voor ontbijt. Dat moesten we uitproberen. Ze had gelijk, lekker ontbijtje maar helaas knap chagrijnige bediening ... het was nog vroeg zullen we maar denken. Daarna meteen weer aan de wandel, op weg naar een lokale markt. Vaste prik bij ieder bezoek aan een stad en altijd leuk! Al was het maar voor de kleurrijke plaatjes en "geurrijke" ervaringen.

Toen we aan de andere kant van het marktplein kwamen, zagen we in de verte een mooie kerk. Die wilden we van dichtbij bekijken. Uiteindelijk was het nog een heel eind lopen en was de kerk aan de buitenkant veelbelovender dan van binnen (ook hier ..."Niets is wat het lijkt"). Kan gebeuren (maar wel even om de hoek een bakkie troost gehaald).

We bleken niet ver van een metrostation af te zijn en bedachten dat we dan nu net zo goed een tour langs diverse mooie stations konden maken. Dus daarheen gelopen, voor 90 roebel (ca. € 1,60) 2 tokens ("metromunten") gekocht en "metro-hoppen" geblazen. Eerst behoorlijk diep ondergronds met de roltrap en vervolgens van de ene lijn over op de andere, en maar plaatjes schieten. Uiteindelijk in noordwestelijke richting gegaan omdat we die middag ook de Petrus & Paulus-vesting wilden bezoeken. Die vesting / het fort is eigenlijk de plek waar Sint Petersburg "ontstaan" is.

Even tijd voor wat "geschiedenis-les". Het fort ligt op het Zajatsji-eiland in de Neva en werd in slechts één jaar gebouwd tijdens de Grote Noordse Oorlog. De bouw begon in 1703 en was bedoeld als verdedigingswerk tegen de Zweden, maar is nooit daarvoor gebruikt: de oorlog was al gewonnen toen het fort klaar was. De tsaren besloten dan maar om er hun politieke vijanden in op te sluiten.

De grootste attractie in het fort is de Petrus en Pauluskathedraal. Dit was de eerste stenen kerk van de stad, gebouwd tussen 1712 en 1733 naar een ontwerp van de Zwitserse architect Domenico Trezzini. Het is een opvallend gebouw, want de typische uivormige koepels ontbreken. In plaats daarvan heeft deze kathedraal een gouden torenspits van 123 meter hoog bekroond met een engel die een kruis boven zijn hoofd houdt. Heel lang was dit het hoogste gebouw van de stad, tot er in 1962 een televisietoren werd gebouwd.

Bijna alle heersers van het tsaristische Rusland liggen hier begraven, van Peter de Grote tot Nicolaas II. Die laatste werd er pas in 1998 herbegraven, nadat zijn stoffelijke resten uit Jekaterinenburg op echtheid waren onderzocht. Jekaterinenburg was de plaats waar de laatste tsaar van Rusland in 1918 werd geëxecuteerd. Zijn moeder, tsarina Maria Fjodorovna, werd in 2006 in de Petrus en Pauluskathedraal herbegraven. Tegen de westelijke muur van het fort waren de cellen van politieke gevangenen in het zogenaamde Trubetskoi Bastion. De eerste gevangene hier was Peter de Grote’s eigen zoon, Alexei, die in 1718 ter dood werd gebracht wegens verraad. Ook Fjodor Dostojevski, Leon Trotski en Maxim Gorki hebben hier opgesloten gezeten.

Inmiddels liep het al behoorlijk richting sluitingstijd, en dus ook tijd om naar een restaurant uit te kijken. In de "Smart City Guide" vonden we er 1 aan de andere kant van de rivier. Nog even doorlopen dus. Mooie wandeling maar we waren het nu wel zat, dus neergeploft, wat gegeten en daarna weer naar huis "ge-Uberd". Tot morgen!

1. Jan Chris van den Houte:
    20 februari 2017
    Prachtig allemaal, bedankt voor de overvloed aan foto's. Nog veel plezier aldaar!
  2. Annemarie:
    Geniet ervan en tot morgen . Leuk volgende hoofdstuk xx
  3. Monique,Emille en Milan.:
    20 februari 2017
    Leuk om te lezen die geschiedenis les. En jullie wandelen wat af. Zit er ook ergens een rustdag tussen?
  4. Truus Tol:
    20 februari 2017
    Je kan er bijna niets aan toevoegen ,bij de vorige reacties !
    Het is wel genieten voor jullie !..
    Maar ook voor ons .