Eerste indruk(wekkend)

19 februari 2017 - Sint Petersburg, Rusland

Prima vlucht, snel door de douane en Igor stond ons, zoals afgesproken, al op te wachten. Weer ruim een half uur later leidde Julia ons rond in "ons" Airbnb-appartement voor de komende dagen (of beter gezegd, nachten). We wonen nu tijdelijk in huizenblok 20 op de Postamtskaya (postkantoorstraat), middenin het centrum dus, erg keurig en schoon, prima bed en van alle gemakken voorzien voor € 40, -- per nacht. Hele goede deal! Meteen maar even bij de buurtsuper wat proviand ingeslagen. Het was wel even oppassen geblazen op straat. Maar gewapend met de tips van Rusland-kenner Jelle BC (lees vooral zijn "Universele reisgids voor moeilijke landen"!) hebben we het overleefd.

Vandaag niet te vroeg opgestaan, uitgebreid ontbeten en vervolgens als ware Michelin-mannetjes de straat opgegaan. Eerste stop meteen aan het einde van de straat: de Izaäkkathedraal (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Iza%C3%A4kkathedraal). Helaas was de kathedraal zelf niet toegankelijk maar we konden wel vanaf de "collonade" over de stad uitkijken. Dus 262 treden omhoog (de laatste 20 door de sneeuwstorm die om de koepel waaide) en inderdaad, prachtig uitzicht. Over alle imposante gebouwen en de bevroren rivier, de Neva. Hilke wilde een klein stukje terug de trap af om een foto te nemen en prompt schalde er een waarschuwing door de luidsprekers en kwam er een struise "trapbewaakster" streng melden dat je daar niet terug mag. Gelukkig mocht even snel een fotootje maken wel .... pfff.

Na weer al die treden naar beneden te hebben gelopen, gingen we op weg naar de Hermitage. Ook weer relatief dichtbij, slechts een kwartier lopen. Oké, wel weer door weer en wind, maar het begon te wennen. Voor de Hermitage kom je ogen en oren tekort. De omvang, de pracht & praal, de fantastische vloeren (iedere zaal weer een nieuw motief en weer andere soorten hout), de barokke bouwstijlen, echt teveel om op te noemen. We kunnen het maar beter bij de foto's laten. We kunnen het beamen: dit is niet voor niets 1 van de mooiste musea ter wereld!

We sloten ons bezoek af met een kop koffie, hesen ons weer in de jassen, handschoenen e.d. en wandelden naar The Flying Dutchman, 2 bruggen en ca. 30 minuten verderop. Inderdaad, een schip ... én restaurant waar we op tijd wat gingen even want we moesten redelijk vroeg in de Music Hall zijn. Vooral het voorgerecht was bijzonder en typisch Russisch: rode kaviaar (zwarte is vrij onbetaalbaar) met pannenkoekjes, ui, ei en zure room. Heerlijk!

We besloten dat we genoeg hadden gelopen en regelden een Uber-taxi naar de Music Hall. En voor amper € 2,-- stonden we net op tijd op de plek van bestemming. Op het programma: de musical "Master & Margarita". Gebaseerd op een roman waarin 3 verhaallijnen door elkaar lopen. Een vrij bizar en bijna onnavolgbaar verhaal dus. Het ene moment denk je: het is net Jesus Christ Superstar, dan weer lijkt het op Cats, vervolgens Moulin Rouge en tot slot Phantom of the Opera. Kortom, ondanks dat het in het Russisch was, avondvullend spektakel! Weer een Uber-ritje besteld en daarna nog even wat gedronken en in bed gestort.

Prima eerste dag!

1. N.M. Ferreira:
    19 februari 2017
    Lucky Birds you two!!!
    Mooi hoor!
  2. Truus Tol:
    20 februari 2017
    Goede morgen,bedankt voor het mooie verslag van gisteren .
    Fijne en goede dag voor nu.
  3. Aad:
    20 februari 2017
    Een vergelijking met genoemde musicals moet het wel geslaagd zijn.Veel succes met verdere bezichtegingen.
  4. Ineke:
    20 februari 2017
    Genoten van jullie verhaal en de foto's.
  5. Jeannette Thannhauser:
    20 februari 2017
    Ziet er koud en heel indrukwekkend uit allemaal.
    Wat een kleuren! Heel veel plezier verder.
  6. Annemarie:
    20 februari 2017
    Leuk weer om te lezen xxx
  7. Monique,Emille en Milan.:
    Super leuk verhaal weer.