Ontdek je plekje

13 augustus 2017 - Nyaung-U, Myanmar

Na een rustdag in Mandalay reisden we verder af naar het zuiden, met de bus naar Bagan. Om 07.30 uur vertrokken we in een grote touringcar (gelukkig met airco) met nog welgeteld 6 andere passagiers. Zonde van de overcapaciteit. Dat dacht de chauffeur waarschijnlijk ook want vervolgens werd er op ongeveer iedere straathoek en bij ieder dorp gestopt om meer passagiers én vracht op te pikken en later weer af te zetten. Er werd slechts 1x wat langer gepauzeerd om wat te eten, te drinken of te plassen. Tegen 14.00 uur kwamen we aan op het busstation net buiten Bagan, of beter gezegd het dorp ernaast, Nyaung Oo. Onze "transfer" stond ons al op te wachten en een kwartiertje later waren we bij het hotel.

Nyaung Oo is een prima uitvalsbasis om de komende dagen de omgeving te verkennen. Iets verder zuidwestelijk ligt Old Bagan en daar weer een paar kilometer zuidelijker van ligt New Bagan, de plek waar alle grote tourgroepen overnachten. "Ons" dorp is ook enigszins toeristisch (de hele omgeving trouwens) maar heeft een heel relaxed sfeertje en prima restaurantjes.

Bagan is wederom 1 van de voormalige hoofdsteden en in dit gebied van pakweg 90 km2 zijn er in de loop der tijden een slordige 3.000 grote en kleinere pagodes gebouwd. Sommige grotere pagodes liggen langs de "grote weg" en die worden dan ook zeker door de touringcars aangedaan, maar daartussen en op de "grote vlakte" kun je alleen via smallere zandpaden bij de pagodes komen.

We hebben een "Van Plan" en dat is om op de eerste volle dag Old Bagan en de grote pagodes daaromheen te bezoeken; want de tweede dag is een zaterdag en in het weekend gaan de "locals" tegenwoordig ook op pad en zal het, naar verwachting, op die plekken een stuk drukker zijn. Het rustigere gebied doen we dan op dag 2.

Vooral op de grote vlakte zijn er nog zat pagodes waar je niemand ziet. "Off the beaten track" is het dus heerlijk tuffen, af en toe afstappen, een pagode in en/of op (er zijn er nogal wat die je kunt beklimmen) en genieten van de mooie muurschilderingen, architectuur en uitzichten. Sommigen zijn meer veredelde duiventillen, anderen worden de hele dag door gepoetst en geveegd en zijn omringd door souvenirkraampjes. Kortom, er is voor elk(e toerist) wat wils: zaak om die plek te vinden die jou het beste past. Ontdek je plekje dus.

Factor 50 en een petje op, omslagdoek mee, makkelijke slippers aan (uit respect moeten in ieder tempelcomplex namelijk je schouders en knieën bedekt en je voeten bloot zijn) en snorren maar!

Vanaf 7 uur op dag 1 hadden we 2 dagen lang e-bikes tot onze beschikking. Eigenlijk zouden we mountain bikes krijgen, maar deze "fluister-scooters" bevallen ons veel beter, veel relaxter. Het is al heet genoeg in deze, zogenaamde, "dry zone" van Myanmar! We cruisen wat af, worstelen soms wat door het mulle zand op sommige paadjes en gaan een beetje kris kras door de omgeving (plannen zijn er tenslotte om van af te wijken) maar we zien de meest fantastische bouwwerken in een gebied dat soms zelfs wat weg heeft van een Afrikaanse savanne.

We hadden een vage afspraak met Thomas, een Amerikaan die we in Mandalay op een straatterrasje hadden ontmoet. Hij is samen met Rommy (deels Shan, deels Chinees, deels Sikh) een bedrijfje aan het opstarten dat tours op Royal Enfieldmotoren in de nog onbekende en deels ontoegankelijke gebieden van Myanmar gaat aanbieden. Hij zou waarschijnlijk op dag 2 ook in Bagan zijn en het leek hem leuk om elkaar dan nog eens te treffen. Afijn, lang verhaal kort: Paul heeft hen, met hindernissen, gefilmd op diverse locaties zodat ze die filmpjes later op hun website kunnen zetten. Daarna uitgebreid nagekaart, natuurlijk onder het genot van wat biertjes en heerlijk eten.

Het waren 2 (eigenlijk 2,5) fantastische dagen; genieten met een grote "G"!

P.s.: de verbinding is hier te slecht om de filmpjes te kunnen uploaden .... die volgen z.s.m.

1. Truus Tol:
    2,5 dag,dan zoveel te zien en beleven
    Geweldig !
    Schitterende foto,s ,kijk al uit naar de filmpjes !
  2. Machteld:
    Alles mooi. Fantastisch!
  3. Lia vander Waarde-Buning:
    mooi...
  4. Riek:
    Leuke tocht!
  5. Jose:
    13 augustus 2017
    Schitterende foto's en ideaal vervoermiddel
  6. Aad:
    13 augustus 2017
    Wederom een gezellig reisverslag,dank hier voor en nog een prettige reis verder.
  7. Jan Chris van den Houte:
    13 augustus 2017
    Een leuk verhaal en sfeervolle foto's. Ga zo door!
  8. Ellen van den Houte:
    13 augustus 2017
    Wij zijn er eind jaren '80 geweest. Je waande je destijds in de jaren' 50. Er lijkt niet heel veel veranderd, behalve de hoeveelheid toeristen. Ik hoor er graag meer over tijdens onze familiereünie. Fijne reis!
  9. Jeannette Thannhauser:
    14 augustus 2017
    Prachtig, prachtig en nog eens prachtig. Die drone, wat een uitkomst Paul ;-)
  10. N.M. Ferreira:
    15 augustus 2017
    mooi, mooi, mooi, kan niet anders zeggen
    (e-bike....???)