Regen ... dus "binnen-dingen"

26 april 2017 - New York, New York, Verenigde Staten

We hadden een vage planning gemaakt van wat we wanneer zouden doen. Met natuurlijk in het achterhoofd dat als het weer anders zou zijn dan verwacht dat we dan de boel om zouden gooien. Maar vandaag hield het weer zich aan de voorspelling: regen! En dus: "museumdag".

Als eerste MoMa: het Museum of Modern Art. Hét museum om te bezoeken als je in NYC bent. Onze gastheer bood aan om ons met de auto in de buurt te droppen, hij kwam er toch langs op weg naar de universiteit. Heel fijn. Het was best leuk om New York ook even vanuit de auto te bekijken maar al met al deden we er langer over dan met de metro (ondanks dat Aster beweerde dat de auto nemen hem veel tijd bespaart). Vervolgens eerst goed ontbeten bij een breakfast spot in de buurt want de komende uren zouden we wel even zoet zijn.

MoMa is weliswaar niet zo heel groot maar er hangt wel veel beroemd en interessant werk en daar hebben we ruim de tijd voor genomen (zie foto's). Daarna op zoek naar een tentje om koffie te drinken. Dat lukte niet snel, wel veel plekken om koffie te halen maar allemaal "to go" en dus weinig zitgelegenheid. Dan maar koffie "to go" en op naar Radio City Music Hall.

Écht een prachtig theater: https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio_City_MusicHall. Het is gebouwd in 1932 met voor die tijd behoorlijk geavanceerde technieken en kunstzinnig design. Het hele "podiumsysteem" (3 verticaal beweegbare delen + 1 ronddraaiend tableau, en evenzoveel gordijnen) werkt op een hydraulisch systeem dat zelfs door Defensie is gekopieerd. RCMH is vermaard vanwege de kerstshow met optredens van de Rockettes, zeg maar dansmariekes maar dan super-professioneel. Het hele gebouw straalt grandeur uit. Zo jammer dat er geen optredens zijn in deze periode, we hadden dat graag willen beleven, net als Hilke's ouders ruim 40 jaar geleden. Maar helaas.

Ondertussen was het steeds harder gaan regenen waarop wij besloten dat het na deze backstagetour wel genoeg was geweest voor vandaag. Het bleef dus vandaag bij 1 museum, maar dan wel 1 van de bijzonderste ter wereld. We doken de eerste de beste subway in naar Little Italy en hebben heerlijk op het gemakkie gegeten bij Casa Bella.

A domani!

1. Truus Tol:
    26 april 2017
    Mooie foto,s fijne toelichting !
    Was weer een mooie interessant dag.
    Leuk op een plaats te komen waar ook je ouders geweest zijn .
    Voor Riek ook goed om aan terug te denken ,mooie tijden met Jan.
  2. Riek:
    26 april 2017
    Inderdaad leuk om dit weer te zien. Wij hadden toen wel een show met "dansmariekes".