Wat een reis!

31 augustus 2017 - Bangkok, Thailand

Na weer een "multimodale" trip (taxi, boot, bus, vliegtuig) zijn we terug waar deze reis begon: Bangkok. Wat een reis hebben we achter de rug. Het was wederom zeer bijzonder, op de 1 of andere manier, wordt reizen nooit gewoon, het blijft boeien(d).

Als altijd sluiten we af met een opsomming van wat wij indrukwekkend, opvallend en/of gewoon mooi of leuk vonden.

• Bangkok: voor velen de eerste ontmoeting met Azië. En zeker de moeite van een bezoek waard, maar aan 2 dagen heb je meer dan genoeg (3 als je ook nog een trip buiten de stad wilt doen naar bijv. Ayutthaya, (floating) markets of de Birma spoorlijn). Een goede plek om "er in te komen", maar erg toeristisch (en dat geldt eigenlijk voor heel Thailand).
  • Myanmar: onze eigenlijke reisbestemming. Een prachtig land met bescheiden, schuchtere, soms bijna onderdanige, behulpzame mensen, die je niet lastig vallen. D.w.z. op sommige plekken in Bagan en rond Inle Lake loop je de kans om een enkele keer te worden aangesproken, maar als je vriendelijk bedankt, dringen ze verder niet aan. Zo'n verademing! Hopelijk blijft dat nog lang zo.
  • Boeddha: je kunt - en wilt - er niet omheen. Hij is overal en drukt een behoorlijk stempel op het dagelijkse leven. En dat is voor ons even wennen. Om je lot zo "in handen" van een religie te leggen, dat wil er bij ons niet in. Iedereen werkt hard, bidt en mediteert vaak en offert veel, met als voornaamste levensdoel om tot verlossing te komen (zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme ). Echte ondernemers zie je hier dan ook niet veel, maar zoals gezegd, wel veel lieve, hardwerkende mensen.
  • Dat fanatieke Boeddhisme is tegelijkertijd ook een bron voor conflicten met sommige minderheidsgroeperingen die een andere mening/religie aanhangen en in opstand komen. Dat wordt dan met harde, militaire, hand neergeslagen; wat eigenlijk vanuit diezelfde religie gedacht, "not done" is. Maar ja, als het om geloof gaat, gelden andere regels dan die van het geloof ......... We hebben dat niet gezien, want dat gebeurt in gebieden waar wij niet geweest zijn. Veel gebieden zijn sowieso nog niet vrij toegankelijk, daar moet een speciale plaatselijke vergunning voor aangevraagd worden (zoals voor ons voor het gebied rond Kyuakme). Wij hebben ons trouwens overal heel veilig gevoeld en geen enkele keer iets van enige vorm van criminaliteit gemerkt.
  • De landschappen: heel afwisselend en altijd adembenemend. Wat een weelde, zo groen en vruchtbaar. Er is dan ook niemand in Myanmar die van de honger zal omkomen. Want - dat is dan wel weer mooi vanuit deze godsdienst - ze zorgen wel goed voor elkaar. Er is altijd voedsel en onderdak voor iedereen.
  • Zo wordt er o.a. voor monniken gekookt. Iedere dag halen de monniken (die overigens alleen ontbijten om 5 uur en lunchen om 11 uur en dan de rest van de dag niet meer) óf hun eten op bij de tempels óf het wordt naar de kloosters gebracht. Als reiziger kun je trouwens altijd gratis onderdak krijgen in kloosters, de kussens en dekens liggen klaar.
  • Het land heeft dan weliswaar sinds kort een democratisch gekozen regering, maar echt ingrijpende verandering is er nog niet. Het voormalige militaire regime is nog namelijk op veel posten aanwezig. Er wordt inmiddels wel behoorlijk geïnvesteerd in infrastructuur (om gebieden te ontsluiten) en onderwijs. Het begin is er dus, maar het zal nog een langdurig proces zijn.
  • Over het algemeen hebben we echt heerlijk gegeten en geslapen (in totaal op 11 verschillende plekken), voor heel weinig geld (levensonderhoud is hier niet duur) en meestal, in tegenstelling tot onze verwachting, hadden we ook een redelijke internetverbinding.
  • Oh ja, nog even wat rechtzetten: die modder (of eigenlijk is het een soort poeder) die ze op hun gezicht smeren. Die is bedoeld als bescherming tegen de zon en als "make up". Het zorgt ervoor dat ze witter blijven en lijken en dat is hier hét schoonheidsideaal ... (en wij maar bruin willen worden). De gids die we ernaar vroegen, dacht dat wij het hadden over de mondkapjes, die sommige mensen ook dragen. Die waren wel bedoeld ter preventie van het virus.
  • Zo'n misverstand is trouwens gauw geboren, er zijn namelijk niet veel mensen die Engels spreken. En als ... dan hebben ze moeite met de uitspraak en wij met het verstaan. Grappig is dat ze op school wel Engelse les hebben, maar dan leren ze alleen schrijven, niet spreken. Daarvoor kunnen ze later wel weer een extra cursus volgen. We aten dus heel veel "gleen cullies en flied lice".
  • Overigens kwamen we er op ons "bountyeiland" achter dat er nogal wat mensen uit Myanmar als gastarbeider werken in Thailand, in baantjes met lange (hele lange) dagen en weinig verdiensten ... Maar als je hen bedankt in hun taal, zijn ze helemaal blij. En dat Paul weleens zijn "longyi" (de traditionele Birmese rok, ook voor mannen) aan had, vonden ze helemaal geweldig.
  • Afsluiten op een fijne plek aan het strand is trouwens altijd een goed idee. Het duurde even voordat we daar echt goed van konden genieten, maar uiteindelijk is dat erg goed gelukt .....

Slotconclusie: als je van plan bent om een verre reis naar Azië te maken, overweeg dan zeker Myanmar. Als voorproefje hebben we alvast een "trailer" (filmpje) gemaakt (zie bij video's). En wacht dan niet te lang om af te reizen, het is nu nog redelijk ongerept. Een serieuze aanrader!

Nog 1 nachtje slapen, een lange vlucht terug  en dan zijn we weer thuis. En daar kijken we ook echt weer naar uit. Bedankt voor al jullie reacties hier, op Facebook, Instagram en Twitter. Dat maakt het reizen nog leuker!

Che zu tin ba de!

De blogstatistieken van 29 juli t/m 30 augustus 2017

15.593    paginaweergaven
     736    bezoeken
  21,19    pagina’s per bezoek
28.71 %  nieuwe bezoeken

1. Ineke:
    31 augustus 2017
    Weer genoten van jullie verhalen en prachtige foto's en filmpjes. Dank dat ik op die manier met jullie mee mocht reizen. Goede reis terug naar Nederland en Apeldoorn.
  2. Jose:
    31 augustus 2017
    Wat een schitterende reis hebben jullie gemaakt. Het filmpje staat er nog niet op, maar gelukkig heb ik deze via FB gezien (wel 2x ;-)
    Van vrienden kreeg ik ook al eens de aanbeveling van Myanmar...als je maar geen stekker ergens uit trekt, anders heb je heel lang bezoek aan het land.
  3. Lia vander Waarde-Buning:
    tot gauw:)
  4. Truus Tol:
    31 augustus 2017
    Fijn en goed om de reis weer van het begin af te lezen,op deze manier ben je er weer helemaal bij!
    bedankt weer voor de moois foto,s en reisverhalen !
    Wens julie beide een goede vlucht en vijlige thuiskomt !
    Misschien weer tot een volgende reis die ik mee mag maken .
    Groetjes TTruus !
  5. Aad:
    1 september 2017
    Bedankt voor de verhalen,en een fijne terugreis met behouden thuiskomst.
  6. N.M. Ferreira:
    1 september 2017
    Hartstikke bedankt voor het meereizen!
  7. Jeannette Thannhauser:
    Genoten! Goede terugreis!