Bangkok

31 juli 2017 - Bangkok, Thailand

Niet slechts "One night ..." nee, maar liefst 4 nachten zijn we "... in Bangkok". Even goed acclimatiseren voordat we doorreizen naar Myanmar. Thailand in het algemeen, en Bangkok in het bijzonder, is een bestemming die overstelpt wordt door toeristen en backpackers. Het is dan ook een land/stad met voor elke beurs wat wils. Je kunt het zo luxe maken als je maar kunt bedenken, maar je kunt er ook voor minder dan € 10,-- per dag rondreizen. Prima uitvalsbasis.

De vlucht ernaartoe was lang (11,5 uur vanaf Londen) maar rustig; om 10 uur 's ochtends landden we en voor we het wisten, stonden we, met de bagage, alweer op straat om een taxi naar het hotel te regelen. Dat gaat tegenwoordig supersimpel: je loopt richting de taxistandplaats, trekt daar een volgnummertje en loopt naar de taxi die dat nummer heeft en weg ben je. Laatste stukje in het centrum was een beetje zoeken maar ineens waren we er: Villa Phra Sumen. Locatie is perfect, dichtbij Khao San Road (nogal drukke, zeer toeristische winkelstraat), ook redelijk dichtbij "the Grand Palace", en toch lekker rustig en een prima kamer!

Na het inchecken toch nog even een paar uurtjes proberen bij te slapen en de rest van de dag rustig aan gedaan. Wel even naar Khao San Road gegaan, wat gegeten en vroeg naar bed want de wekker voor de volgende ochtend staat op 6 uur!!

Vandaag dus om 6 uur opgestaan, snel wat "take away" ontbijt weggewerkt en met de taxi naar River City. Daar hadden we bij Co van Kessel Tours ( http://www.covankessel,com ), lang geleden gestart door Co himself (die helaas niet meer leeft) een toer geboekt. Co was een NL-er die meer dan 30 jaar lang geleden naar Bangkok is gekomen en daar al fietsend de stad en de directe omgeving uitgebreid verkend heeft. Met al die kennis en ervaring is hij fietstochten gaan organiseren. Erg leuk! Je fietst door straatjes in Chinatown die je zelf nooit ingegaan zou zijn, langs allerlei potten en pannen waar ter plekke de meest exotische gerechten worden bereid (oppassen dat je geen brandwonden oploopt), dwars over de vismarkt, bij een Chinese tempel even gestopt, over de brug naar de andere kant van de Chao Phraya (de grote rivier die door Bangkok loopt) .... en dan ineens fiets je over smalle paden door de "akkers" tussen de banananplanten en kokospalmen. Met recht "van het gebaande pad af"!

Hup, fietsen inladen op een longtail-boot, want we gaan een stukje varen door de khlongs. Dat zijn de kanalen, die ooit dé verbindingswegen waren, maar waar er helaas steeds minder van zijn omdat de stad alsmaar dichter bevolkt raakte en de ruimte voor huizen en straten nodig was. Bangkok heette ooit het Venetië van het oosten, maar die khlongs zijn als "wegen" steeds meer in onbruik geraakt en daardoor hoor je die bijnaam bijna niet meer. Maar goed, er zijn er nog zat over en het was erg leuk om er doorheen te varen. En in al dat water (en de riolen trouwens ook) leven hele flinke vissen én nog flinkere varanen, heel bijzonder. Een leuke tocht, inclusief hele goede lunch, echt een aanrader voor iedereen die Bangkok bezoekt,

De rest van de dag wat noodzakelijke boodschappen gedaan, ons laten masseren en vroeg naar bed, want morgen natuurlijk weer vroeg op!

1. Jan Chris van den Houte:
    31 juli 2017
    Leuk om na twaalf jaar Bangkok weer eens mee te beleven. Voor mij een mooie herinnering aan de zomer van 2005 toen ik drie weken met een groep van Sawadee door Thailand trok. De reisbegeleider trouwens kwam uit mijn woonplaats Groningen.
    Veel plezier nog op jullie reis!
  2. Lia vander Waarde-Buning:
    31 juli 2017
    en...hebben jullie van die sprietdieren gegeten???
  3. Truus Tol:
    31 juli 2017
    Heerlijk vier nachten om er na verder te reizen,fijn begin .
    Gelijk weer een idee waar jullie zijn en gaan genieten .
    Op naar de volgende trip van morgen veel plezier geniet er van !
  4. Gemma Oosterman:
    1 augustus 2017
    Wat leuk om (mee) te lezen! Goede reis!
  5. N.M. Ferreira:
    3 augustus 2017
    Mooi hoor!
  6. Ray Haas:
    5 september 2017
    We hebben ook weer een super trip achter de rug. Vond Bangkok echt super! Het eten is zo lekker. Ga het erg missen.
    Fietsen deden we met Go Bangkok Tours, http://www.gobangkoktours.com Werd ons aangeraden omdat we kleine kinderen hebben en deze firma de groepen tot 6 man houdt.