Todra Life

29 december 2013 - Todra Kloof, Marokko

Dag 8 – 29/12

Todrakloof

Vandaag stonden er twee wandelingen op het programma. De eerste leidde ons door de dadelpalmentuin van Tineghir. Om 09.30 stond buiten ons hotel onze gids Murat op ons te wachten voor een bijna 9 km lange wandeling tussen palmen en kostgrondjes. Plekken waar de plaatselijke bevolking groente, fruit en kruiden teelt voor eigen gebruik of voor de handel. Deze plek is zo vruchtbaar vanwege de bron die uit het gebergte komt. Destijds vestigden de nomaden (Berbers) zich hier vanwege dat water. Todra is Berbers voor “leven”. Een mooie wandeling die ons ook door een verlaten Kasbah bracht en, na ruim 3 uur, eindigde op een plek waar je een mooi uitzicht had op deze tuinen vanaf een hoge plek. Hier werden we opgewacht door een van de busjes. Deze bracht ons terug naar het hotel waar we de rest van de groep oppikten en even later vertrokken naar de tweede locatie van de dag, de Todrakloof.

Na de lunch werden we voorbij het smalle gedeelte van de kloof gedropt voor een wandeling terug. De wanden van de kloof zijn 300 meter hoog met slechts enkele tientallen meters “tussenruimte". Een echte toeristenattractie te oordelen naar het aantal de kraampjes in de kloof. Gelukkig voor ons werden we eerst ver voorbij dit deel afgezet zodat we ook van de rust en de stilte konden genieten.

Eenmaal terug gingen we bij een restaurantje een kopje koffie doen. Hier kwamen we onze gids van de ochtend tegen en hadden nog een leuk gesprek met hem over onze culturele verschillen, zoals polygamie. In Marokko kan een man met 4 vrouwen trouwen. Maar, dit uitsluitend met toestemming van de eerste vrouw, én, niet onbelangrijk detail, je moet ze allemaal hetzelfde bieden (huis, zorg, aandacht e.d.). Hij vertelde dat het daarom een zeldzaam verschijnsel aan het worden was. Vooral omdat de vrouwen steeds moderner en veeleisender werden, wat betekent dat eigenlijk uitsluitend welgestelde mannen zich dit nog kunnen veroorloven.

Morgen gaan we o.a. naar het Hollywood van Marokko, Ouarzazate, en naar de mooiste Kasbah van Marokko: Aït Ben Haddou.

===========================

Day 8 – 29/12

Todra Gorge

Today: 2 walks. The first one through the dadepalm garden of Tineghir. At 09.30 our guide Murat was waiting to take us for a walk of almost 9 in between the palms and the “food gardens”. The locals grow their own fruit, herbs and vegetables here. It is a very fertile area because of the spring from the mountain. Long time ago the nomadic people, Berbers, settled here for that reason. Todra is a Berber word and means Life. A nice walk that also took us through an abandonded Kasbah. It ended after 3 hours at a place with a panoramic view over the gardens. Ons of the busses picked us up and took us to the second location of the day, the Todra Gorge.

But first, lunch! After that we were dropped beyond the narrowest part of the gorge to walk back from there. The wall of this gorge are 300 meter high and are only approx. 40 m wide. A real touristy place judging by the number of small souvenir shops in the gorge. Luckily for us we were dropped far beyond those shops so we could really enjoy the peace and quiet.

Once back we had a cup of coffe in a nearby restaurant where we met Murat again and talked with him about the cultural differences, like polygamie. In Morocco it is allowed that one man is married to 4 women. But only with permission of het first wife and, not unimportant, he has to be able (rich enough) to give them all the same (house, care, attention …) He also told that it was becoming rare. Mostly because the women wanted more than in the past, so actually only very rich men can afoord to have more than 1 wife.

Tomorrow we will leave for Morroco's Hollywood, Ouarzazate, and after that go to the most beautiful Kasbah of the country: Aït Ben Haddou, where we will spend the night.