Langs de Irrawaddy

4 augustus 2017 - Hsipaw, Myanmar

Vanuit Bangkok vlogen we in 2 uur naar Mandalay in Myanmar. Na weer een prima vlucht werden wij opgewacht door Chan, die ons onze vouchers & tickets voor de komende dagen gaf en meteen honderduit vertelde. Zo hoorden we dat Mandalay eigenlijk iets als "plat land" betekent. En inderdaad je kunt heel ver kijken over de velden en de rivier, de Irrawaddy (Ayarwaddy)4. We voelden ons meteen thuis :-)

We zagen dat veel mensen modder op hun gezicht hadden gesmeerd. Chan vertelde dat ze dat deden om te voorkomen dat ze besmet zouden raken met het H1N1-virus. Dat is hier weliswaar nog niet aangetroffen (schijnbaar wel in de buurt van Yangon), maar "better safe than sorry" zullen we maar denken.

Nadat we hadden ingecheckt, namen we het programma door en besloten we om de grote tassen achter te laten in het hotel (we komen hier over 4 dagen terug); we zullen namelijk grotendeels met openbaar vervoer reizen en dan is het handiger om alleen een wat kleinere rugzak mee te hebben. Paul ging nog even het dakterras op om de omgeving te verkennen (zie de video's) en daarna snel op pad want we hadden inmiddels best trek gekregen.

We hadden op Tripadvisor gezien dat er 800m verderop een "top" tent aan de rivier was. Onderweg daar naartoe trokken we nogal bekijks, dus echt snel ging het niet maar wel erg leuk. De locale vismarkt, dwz stapels vis op een zeil op straat met af en toe een bonk ijs (en heel veel vliegen) erop, was volop in bedrijf. De boten waren kennelijk net binnen. De lucht was echt niet te harden!

Veel hello's en goodbye's verder kwamen we bij een restaurant dat er niet echt "top" uitzag: dat leek niet op wat we zochten, dus even verderop gevraagd of we wel in de buurt waren. Met het Birmese woordenlijstje erbij werd duidelijk dat de plek die we zochten onlangs gesloten was wegens brand. Oké, dan gaan we toch gewoon naar de plaatselijke "openlucht hangout" en zien we wel. De locatie was in ieder geval top, aan de rivier uitkijkend op het strand waar het een drukte van belang was. Mannen werkten aan de boten, vrouwen deden de was, kinderen speelden in de rivier, kippen en varkens scharrelden er rond ... beach life in Mandalay.

Van de vrij uitgebreide kaart was natuurlijk niet veel verkrijgbaar maar gebakken rijst met garnalen en een gebakken ei en gestoofd rundvlees met groente en een soort frietjes, gaan er altijd in. En daarvoor, plus 3 biertjes moesten we 11.900 kyat (spreek uit: tsjaat) neertellen, ongeveer € 7,75. Geen geld op deze A1-locatie! Maar omdat het snel donker werd, bleven we niet langer hangen.

Eenmaal terug in het hotel de rugzakken ingepakt met wat "bare essentials" voor de komende dagen en nog wat tv gekeken. We konden zowaar live de wedstrijd van de Nederlandse volleybalsters tegen Brazilië zien, helaas niet de voetbaldames (dat zou voor ons middenin de nacht zijn geweest). De foto's hebben iets langer nodig; die komen er later vandaag op.

Eerst verder op avontuur!

1. Truus Tol:
    4 augustus 2017
    HiPa,jullie hebben je best weer gedaan de afgelopen dag.
    Was weer fijn om te lezen en te denken aan de verschillen in deze landen!
    Die voor jullie wel een beetje gewoon gaan worden ,grttol
  2. N.M. Ferreira:
    4 augustus 2017
    Paul: wat een leuke opnames met de drone!