Ubud

29 december 2015 - Ubud, Indonesië

Onze - relatief korte - trip naar Bali begint met een paar dagen in Ubud. Volgens kenners hét culturele centrum van Bali. Een klein stadje met veel toeristen en reizigers in alle soorten en maten. Het wemelt hier dan ook van de winkeltjes (kunst, juwelen, souvenirs, kleding), restaurants, bars, massagecentra en tempels. En het is er een drukte van belang. Dat ontdekten we echter pas een dag later. Want na een reis van bijna 23 uur, snel ingecheckt in ons hotel voor de komende 3 dagen, meteen naar de kamer en plat (wel eerst minstens 10 muggen het zwijgen opgelegd).
Volgende ochtend bleek dat we er toch nog een paar vergeten waren ... Hilke had de halve nacht onder vuur gelegen met als resultaat de nodige bulten en een dicht oog. Zag er zwaar mishandeld uit. We hadden bedacht deze dag rustig aan te doen en eerst te acclimatiseren. Wel nodig want ondanks het milde weer in Nederland is het hier toch een paar graden warmer (ca. 30 graden) en vochtiger. Dus op het gemakkie naar 1 van de vele Spa's gewandeld en ons uitgebreid laten masseren.
Op veel plekken in en om Ubud zijn er 's avonds dansvoorstellingen. Een "must see when you are on Bali", en dus gingen wij die avond naar een voorstelling van de Kecak Dans in een tempel aan de hoofdstraat: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kecak Heel bijzonder!
Dag twee: actie! Als eerste naar de topattractie van Ubud: Monkey Forest. En dat is precies de goede naam, een bos met (1 soort) apen en 1 varaan (niet gezien). Leuke wandeling gemaakt: "apies kijken" blijft prima vermaak. Daarna kris kras door het stadje o.a. naar de grote tempel (gesloten) en door de paleistuin gestruind (de plaatselijke "royals" wonen er ook nog gewoon). En 's avonds weer naar een dansvoorstelling in een tempel. Niet te vergelijken met gisteren: compleet andere dansen mét muziek, uitgevoerd door een vrouwengroep, heel uitzonderlijk hier: vrouwen worden namelijk geacht vooral hun huishoudelijke en religieuze verplichtingen na te komen. Deze groep, Luh Luwih, is speciaal opgericht om ook vrouwen de kans te bieden muziek te maken en op te treden. De moeite waard (zie de filmpjes)! Daarna nog even wat drinken op een terrasje en snel weer plat (met zere voeten van het vele lopen en de hitte). Vandaag ons bezoek aan Ubud afgesloten met een prima massage. Op naar de volgende stek!

====

Our - relatively short - trip to Bali sets of in Ubud, the cultural centre of the island. A small town with lots of tourists and travellers and of course also lots of shows, restaurants, bars, massage parlors and tempels. Vers busy place. But first a good night's sleep, after all, we had been travelling for almost 23 hours. Day 2 started with a late breakfast, then a relaxing massage, early dinner and a Kecak Dance performance https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kecak Very special!
Next day we visited Monkey Forest and made a nice walk through the park. After that: sightseeing Ubud, unfortunately the main sight, the Temple was closed. In the evening we watched another Dance performance, this time by a women's group (see the videos). This morning we ended our visit to Ubud with a nice massage. All set for our next destination!