Bali Oost

5 januari 2016 - Rendang, Indonesië

Selamat pagi! Ons laatste reisverhaal alweer ... time flies. Na - weer! - een dag luieren, gingen we met gids en chauffeur de "Bali Oost" route rijden. Eerste stop was bij een authentiek Balinees huis. Zo'n huis is eigenlijk een verzameling gebouwtjes rond een binnenplaats en tuin met een apart deel voor de tempels (5 in dit geval). Hier wordt pas goed duidelijk dat het met die offerbakjes echt "serious business" is, alleen bij dit huis al worden er per dag 150 gemaakt en geplaatst. Een dagtaak hebben de vrouwen er aan. Als ze niet aan het schoonmaken, koken, handwerken of dergelijke zijn. Op het terrein staan verschillende gebouwen: een keuken, schuren, centrale ontmoetingsplaats, een slaapkamer voor de kinderen en een voor de ouders. Voor het slaapkamergebouw van de ouders ligt ook een tuintje. Aan de linkerkant zijn op 1 meter diepte de placenta's van de zoons begraven en rechts die van de dochters (wel eerst uitgebreid schoongemaakt en uitgewassen door pa natuurlijk). Alles wat in de grote tuin groeit, is niet alleen mooi maar wordt ook gebruikt voor het koken of voor de pruimtabak van opa, die nog wel 3 tanden heeft en daarom eerst de tabak en overige ingrediënten moet fijnstampen. Achterin de tuin bij de schuur is de "mannenhoek", waar ook de kooien met vechthanen staan. Die hanen zijn ook gezelschapsdier en worden door de mannen regelmatig opgepakt en geaaid of gemasseerd .... ieder zijn meug.
Volgende stop: de locale markt in Gianyar. Altijd leuk! En zoals altijd is de markt één bonte verzameling van mensen, dieren, groente, fruit, vlees, vis, kortom van veel kleuren en geuren. Prachtig!
Na een korte wandeling weer onderweg want er moet koffie en thee geproefd worden, eens kijken of hier een goede prijs gepingeld kan worden voor de Kopi Luwak (de poep-koffie). De civetkat eet de koffiebonen op, verteert die niet, maar poept ze weer uit waarna ze worden schoongemaakt en gebrand. Paul vindt het heerlijke koffie en dat mag ook wel, want volgens kenners is het de duurste koffie ter wereld (in Nederland zou een kopje koffie wel € 75 moeten kosten). We kregen zo'n 11 soorten thee en koffie te proeven, ieder wel goed tegen iets: verkoudheid, misselijkheid, maagklachten, hoofdpijn en zo voorts. Afijn, tegen de tijd dat Paul, helaas tevergeefs, klaar was met zwaar onderhandelen, was Hilke voorlopig bestand tegen de meest gangbare klachten ... nu maar hopen dat er geen bijwerkingen zijn.
Lunch time, maar niet voordat we nog een uitgebreid bezoek brachten aan het grootste tempelcomplex van Bali: Besakih Temple, ook wel de "moedertempel" genoemd. Een prachtige plek aan de voet van de hoogste vulkaan van Bali:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pura_Besakih Hier worden de grootste ceremonies gehouden, waarbij veel dieren worden geofferd, die deels levend in de vulkaan worden gegooid (een hele flinke klim!) en deels na een tocht van 30 kilometer in de zee worden gedumpt. En dat iedere 420 dagen weer opnieuw. Het hindoeïsme kent zoveel goden, tradities en bijzondere dagen dat er bijna geen dagen meer over blijven om te werken of naar school te gaan ....
Na dit bezoek was het eindelijk tijd voor de lunch, met geweldig uitzicht op de vulkaan en rijstvelden, ware het niet dat het juist op dat moment ging regenen.
Na nog een mooie rit bergafwaarts naar de kust en een kort bezoek aan de grottempel (met honderden vleermuizen) was het alweer tegen de avond en tijd om naar het resort te gaan. De laatste avond zijn we samen met een ander stel uitgebreid aan het strand gaan eten. Een perfecte afsluiter van 10 heerlijke dagen.

Terima kasih en tot de volgende reis!

===

Selamat pagi! Our last story about our trip to the eastern part of the island. First we visited a traditional Balinese house. Always interesting to see how the locals live. After that we visited the local market in Gianyar, a melting pot of people, animals, vegetables, flowers, fruit, meat, fish, in short: lots of colours and smells.
After that we went to a place where we could try-out (and buy of course) several kinds of tea and coffee, each with special "healing powers". We hope they will work ....
Almost lunchtime, but first to the biggest temple on Bali: Besakih Temple
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pura_Besakih The island's biggest ceremonies are held here, during which lots of animals are sacrificied: some of them will be thrown into the vulcano (alive!), others will be dumped into the sea.
After lunch (with a great view: the vulcano and rice paddies) we drove downhill to the coast where we had our last stop of the day: a visit to a cave temple filled with bats.
In the evening we enjoyed a great dinner at the beach with a couple we met earlier. A very nice way to end our wonderful 10 day trip to Bali.
Terima kasih and until next time!